اره عمودبر چیست؟

اره عمود بر برای برش چوب استفاده می‌شود. نام دیگر اره عمدبر، اره چکشی نام دارد. اره عمودبر کارکردهای متفاوتی دارد. بر اساس این کارکرد‌ها دسته بندی می‌شود. یکی از مهم‌ترین و با اهمیت‌ترین کار اره عمودبر در نجاری‌ها است. در واقع اصلی‌ترین کاربرد آن برای نجار‌ها می‌باشد. از اره چکشی یا اره عمودبر در نجاری برای برش دادن نقاطی از چوب که به شکل خاصی طراحی شده‌اند و سطحی هستند، استفاده می‌شود.

تقسیم بندی اره عمودبر

اره عمودبر صنعتی: از این ابزار می‌توان برای مدت طولانی استفاده کرد. چرا که گیربکس فولادی که در جلوی دستگاه قرار دارد، از استحکام زیادی برخوردار است. این گیربکس در مقابل فشار هم کاملاً مقاوم است.

اره عمودبر نیمه صنعتی: این ابزار برای افراد آماتور است؛ یعنی افرادی که تازه در نجاری شروع به کار می‌کنند، می‌توانند از این اره استفاده کنند. بدیهی است که نسبت به اره عمودبر صنعتی کاربرد کمتری دارد و فشار کمتری را متحمل می‌شود.

کاربرد اره عمودبر در مشاغل مختلف

اگر بخواهیم سطوح مختلف چوبی را برش دهیم، از برای عمودبر استفاده می‌کنیم. در یک نگاه کلی می‌توان گفت در صنعت اره عمودبر و چوب کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند. اره عمودبر تا زاویه ۴۵ درجه را تحت پوشش قرار می‌دهد. حتی اگر قطعه چوبی زاویه داشته باشد، برای برش آن می‌توانیم از اره عمودبر استفاده کنیم. کار اصلی اره عمودبر یا اره چکشی برش چوب است؛ اما گاهی برای برش قطعات فلزی هم استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد برای برش چوب به خصوص ام‌دی‌اف مناسب‌تر است. معمولاً کابینت سازان از چوب ام دی اف استفاده می‌کنند. حتی امروزه برای کمد دیواری هم از اره عمودبر استفاده می‌شود. اره عمودبر امروزه محبوب بسیاری از مشاغل است. حتی در مبل سازی‌ها، ساخت وسایل تزیینی چوبی، پارتیشن‌های چوبی و... از اره عمودبر یا اره چکشی استفاده می‌شود.

ساختار اره عمودبر

موتورهای اره عمودبر از نوع موتورهای مسی است. موتورهای مسی باعث می‌شوند که نیروی گشتاوری آن به یک تیغه عمودی که در آن وجود دارد، منتقل شود. این انتقال باعث می‌شود آن تیغه به بالا و پایین حرکت کند. در واقع همه کار را این طریق انجام می‌دهد. بالا و پایین شدن تیغه، در چوب نفوذ کرده و آن را برش می‌دهد. موتورهای مسی موتورهای با قدرتی هستند که این قدرت باعث می‌شود که طول عمر دستگاه افزایش پیدا کند. همچنین باعث می‌شود کار با سرعت و قدرت بیشتر ادامه پیدا کند. کلید ضد غبار یکی دیگر از ویژگی‌های اره عمودبر است. با این کلید دیگر گرد و غبار به داخل دستگاه نفوذ نمی‌کند و از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری می‌کند.

مزایای اره عمودبر

  1. تنوع در یک کار بسیار مهم است. یکنواخت بودن چشم را خسته می‌کند. زاویه‌دار بودن اره عمودبر باعث شده که کارهای متنوعی را به عنوان خروجی به مشتری بدهد. داشتن برش زاویه‌دار یک مزیت اصلی برای عمودبر محسوب می‌شود.
  2. آرام بودن دستگاه و لرزش نداشتن، مزیت دیگر اره عمودبر در نجاری است. این اره‌ها دارای دسته ضد لرزش هستند. ضد لرزش بودن دسته باعث می‌شود که هنگام کار به مشکل بر نخوریم و برش تمیز و به آسانی انجام شود.
  3. یک مزیت مهم در اره عمودبر قابلیت تعویض تیغه است. تعویض تیغه به راحتی انجام می‌شود و برای یک فرد آماتور هم قابل انجام است. ما بسته به نوع کاری که انجام می‌دهیم تیغه را تعویض می‌کنیم.
  4. اره های عمودبر صنعتی دیمرهایی دارند که با آن می‌توان سرعت دستگاه را تنظیم کرد.
  5. همان طور که گفتیم دسته ضد لرزش آن از جنس ارگونومیک است که باعث می‌شود مخاطبان زیادی را به خودش جلب کند.

راهنمای کار با اره عمودبر

ما با اره عمودبر می‌توانیم موادی مانند انواع چوب پی وی سی و حتی گاهی فلزات را برش دهیم. برش‌های ساده یا شکل دار که به کار ما زیبایی می‌بخشد. قبل از کار لازم است طریقه کار با اره عمودبر را بدانیم و حتماً از نظر امنیت نکاتی را رعایت کنیم:

طریقه انتخاب و نصب تیغه اره عمودبر بسیار مهم است. برای مثال اگر بخواهیم چوب پی وی سی را برش دهیم، از تیغه فولاد کربنی استفاده می‌کنیم. برای برش دادن ورق‌هایی که از جنس فلز و نازک هستند، از تیغه بی متال استفاده می‌شود. اگر بخواهیم که کار تمیز و با نظمی به مشتری تحویل دهیم، از تیغه‌های دندانه‌دار استفاده می‌کنیم. برای سرعت بخشیدن به کار هم تیغه‌های درشت کاربردی هستند.

در اول کار قبل از به برق زدن دستگاه باید تیغه مناسب را جایگزین کنید. سپس اره عمودبر را اگر شارژری است، بسته باتری را در جایگاه خود قرار دهید و اگر برقی است دستگاه را به برق متصل کنید.

قبل از شروع حتماً از ماسک و عینک ایمنی استفاده کنید تا گرد و غبار وارد بدن نشود.

وسیله‌ای که قصد برش آن را دارید را با گیره به سطح کار خود ببندید.

حالا دیگر می‌توانید دستگاه را روشن کنید تا کار شروع شود. اگر کلید قفل دارد آن را فشار دهید تا ماشه در جای خودش کار کند و قفل شود و شما مجبور نباشید که کلید را نگه دارید.

سرعت دستگاه قابل تنظیم است. بهتر است در شروع کار سرعت کم باشد. هر چه عدد بالاتر برود سرعت دستگاه افزایش می‌یابد.

این که شما از کدام اره عمودبر استفاده کنید بستگی به نوع کار شما دارد. انتخاب تیغه مناسب هم بستگی به متریالی دارد که می‌خواهید روی آن برش انجام دهید. با توجه به حرفه خود بهترین و مناسب‌ترین اره عمودبر را انتخاب کنید و در حفظ ایمنی نیز بکوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *