مقالات, مقایسه ابزارآلات

ابزار برقی بهتر است یا ابزار شارژی؟ مقایسه مزایا و معایب هر کدام

مقایسه ابزار برقی و ابزار شارژی

ابزار برقی خوب است یا شارژی؟ به نظر شما ابزار برقی یا شارژی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ اگر بخواهید در موارد مختلف از ابزار استفاده کنید باید کدام یک را مورد‌استفاده قرار دهید؟ آیا تفاوت ابزارهای برقی و شارژی فقط در هزینه خرید آن‌هاست یا در عملکرد آنها هم تفاوت قائل شده‌اند؟ ابزار برقی یا ابزار شارژی هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که باعث شده در استفاده از آنها تفاوت قائل شد؟ اگر می‌خواهید پاسخ سوالات خود را درباره مقایسه ابزار برقی و شارژی به دست آورید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

معرفی ابزار برقی و تاریخچه آن

به دسته‌ ای ازابزارآلات که نیروی مورد نیاز برای حرکت خود را از طریق انرژی برق تامین می‌کنند، ابزار برقی می‌گویند. با استفاده از ابزارهای برقی می ‌توان کارهای مختلف را در سرعت بالا و مدت کوتاهی انجام داد. ابزار آلات دستی زمان زیاد و نیروی بسیار زیادی نیاز دارند و کار با آنها دشوار است. ابزارهای برقی به عنوان مهم‌ ترین گروه ابزارآلات شناخته می‌شوند و در اکثر صنایع باید از آنها استفاده کرد. ابزارهای برقی به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم می‌شوند. ابزارهای صنعتی در سایزهای بزرگ‌تر و هزینه‌های بیشتری به فروش می‌رسند. دسته دوم، ابزارهای خانگی هستند که وزن کمتری دارند و در مقیاس با ابزارهای صنعتی کوچک‌تر هستند.

برای استفاده از ابزارهای برقی باید مکانی را انتخاب کنید که نیروی برق در آن وجود داشته باشد. اگر بخواهیم تاریخچه ابزار برقی را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که ابزارهای برقی متعلق به دوره مصری‌ها می‌شوند. در این دوره ابتدا ماشین‌هایی برای تراشکاری با نام ماشین تراش تولید شد. از ماشین تراش برای برش و ایجاد اشکال مختلف روی چوب استفاده می‌کردند. اولین دریل برقی در سال ۱۸۸۹ توسط شخصی به نام آرتور جیمز آرنات اختراع شد؛ این شخص یک مهندس اسکاتلندی بود که در رشته برق تحصیلات خود را دریافت کرده بود و توانست دریل برقی را با مهارت و دانش خاص خود اختراع کند. اختراع بتن کن در سال ۱۹۳۲ و موتورهای براشلس در سال ۲۰۰۴ انجام شد. هرچه زمان می‌گذشت تولید ابزارهای برقی با کیفیت بالاتری انجام می‌شد و امروزه انواع ابزارهای برقی توسط مجموعه‌های مختلف در کشور تولید و به فروش می‌رسند.

معرفی ابزار شارژی و تاریخچه آن

اولین ابزارهای شارژی توسط شرکت آلمانی طراحی و تولید شد. این شرکت با نام C@E Fein توانست با مهارت بالای پرسنل خود ابزار شارژی را طراحی کند. امروزه این شرکت پیشرفت بسیار زیادی دارد و مورد توجه کشورهای زیادی قرار گرفته است. پس از گذشت زمان کم بلک اند دکر مدیریت این شرکت را به دست گرفت و یک مته برقی پرقدرت تولید کرد. با گذشت زمان تولید ابزارهای شارژی پیشرفت بسیار زیادی داشت و در مکان‌هایی که انرژی برق برای استفاده از ابزارهای برقی وجود نداشت از ابزار شارژی استفاده می‌کردند. تامین انرژی برای ابزارهای شارژی توسط باتری انجام می‌شود و برای استفاده از این ابزارها باید ابتدا باتری آنها کاملا شارژ شود تا بتوان به مدت مشخصی از این ابزارها استفاده کرد. ابزارهای شارژی تنوع بالایی دارند و با توجه به نوع کارکرد خود از ۱ تا چند باتری در آنها استفاده می‌شود.

ابزار برقی بهتر است یا ابزار شارژی

همچنین ببینید: 5 راز بزرگ برای افزایش طول عمر ابزار برقی

مزایای استفاده از ابزار برقی چیست؟

استفاده از ابزارهای برقی در صنایع مختلف با مزایای زیادی همراه شده است که از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. زمان کار زیاد و استفاده طولانی مدت

یکی از مهمترین مزیت‌های استفاده از ابزارهای برقی عدم محدودیت در زمان استفاده از آنها است. با استفاده از این ابزارها می‌توان به راحتی مدت بسیار زیادی را برای انجام یک کار صرف کرد. ابزارآلات برقی با توجه به نوع خود با ولتاژ مختلفی کار می‌کنند. برخی از ابزارها با ولتاژ ۱۲ ولت و برخی دیگر با ولتاژ سه فاز ۳۸۰ ولت مورداستفاده قرار می‌گیرند.

2. تنوع کاربری و امکان انتخاب‌های مختلف

ابزارهای برقی تنوع بسیار بالایی نسبت به ابزارهای شارژی دارند که این تنوع باعث شده است برای کارهای مختلف بتوان از انواع ابزار برقی استفاده کرد. شما برای کار خود می‌توانید از دستگاه‌های کوچک و بزرگ که با قدرت‌های مختلفی تولید می‌شوند استفاده کنید و تنوع در نوع انتخاب شما باعث می‌شود تا بتوانید با توجه به بودجه خود ابزار مناسب خود را خریداری کنید.

3. ظرفیت استفاده زیاد و گسترده

از آنجایی که دستگاه‌های برقی قدرت بسیار بالایی دارند می‌توان از آنها در پروژه‌های بزرگتر استفاده کرد و برای کار با قطعات حجیم‌ تر باید از ابزار برقی استفاده کرد. استفاده از این ابزارها امکان کار با ظرفیت بیشتر را برای مشتریان فراهم کرده‌اند.

4. تعادل مناسب و عدم افت راندمان

در ابزارهای برقی امکان تمام شدن شارژ و افت سرعت ابزار وجود ندارد و یکی از مزیت‌های مهم استفاده از دستگاه‌های برقی عدم افت راندمان آنها در طولانی مدت است. این ابزارها به هیچ عنوان دچار کمبود انرژی نمی‌شوند و می‌توان برای پروژه‌های نیمه‌ صنعتی، صنعتی و تمام موارد با قدرت بسیار بالا از آنها استفاده کرد. از آنجایی که دستگاه‌های برقی وزن بسیار بالایی دارند می‌توانند در حین کار تعادل بیشتری برای کاربر به وجود می آورند و این تعادل باعث کاهش خطرات ناشی در حین انجام کارهای مختلف خواهد شد.

معایب ابزار برقی چیست؟

اگرچه ابزارهای برقی مزایای بسیار زیادی دارند؛ اما اگر از خوبی‌های آن بگذریم نکات منفی هم در این ابزارها به چشم می‌خورد و از معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. محدوده کم حرکتی و نیاز همیشگی به تغذیه برق

مهمترین عیب دستگاه‌های برقی محدودیت در استفاده از این ابزارها در مکان‌های مختلف است زیرا برای استفاده از یک ابزار برقی حتما باید منبع تغذیه در اطراف آن وجود داشته باشد و اگر انرژی الکتریسیته در محدوده کار شما وجود نداشته باشد به هیچ عنوان نمی‌توانید از ابزار برقی استفاده کنید. از دیگر معایب و محدودیت‌های آن می‌توان به عدم کار در ارتفاعات بالا اشاره کرد و در ارتفاع بالا ممکن است محدودیت‌های حرکتی و یا خطراتی برای شما ایجاد شود.

2. تولید حرارت بالا

یکی دیگه از معایب ابزارهای برقی تولید حرارت بسیار بالای آنها در حین انجام کار است زیرا اصطکاکی در میان قطعات ابزارهای برقی به وجود می‌آید که باعث ایجاد حرارت زیاد خواهد شد. دستگاه‌های برقی صنعتی که سایز بزرگتری دارند تولید حرارت بیشتری خواهند داشت و این می‌تواند برای کاربر مشکل‌ساز باشد.

3. فضای زیاد در نگهداری و انبار کردن

از آنجایی که دستگاه‌های برقی بیشتر در سایز بزرگ ساخته می‌شوند، برای نگهداری آنها فضای زیادی نیاز است. جمع کردن ابزارهای برقی پس از اتمام کار هم به دلیل وجود کابل و سیم رابط زمان زیادی را از کاربر می‌گیرد.

تفاوت ابزار برقی و ابزار شارژی

همچنین ببینید: بهنرین مارک دریل شارژی

مزایای ابزار شارژی چیست؟

ابزارهای شارژی مزیت‌های بسیار زیادی دارند. اگرچه این ابزارها همانند ابزارهای برقی تنوع بسیار زیادی ندارند اما به میزان تولید خود مزیت‌های زیادی دارند که از این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تغذیه شارژی و عدم نیاز به برق مستقیم

مهمترین مزیت استفاده از ابزارهای شارژی عدم نیاز به برق مستقیم است زیرا اکثر ابزارهای شارژی از یک باتری داخلی یا بیرونی برای تامین انرژی خود استفاده می‌کنند و عدم اتصال مستقیم این ابزارها به برق شهری باعث می‌شود از نوسانات برق در امان باشند.

2. انعطاف زیاد در کاربری

از دیگر مزایای استفاده از ابزارهای شارژی می‌توان به انعطاف زیاد در کاربری آنها اشاره کرد. از آنجایی که این ابزارها نیازی به سیم کابل و برق ندارند به راحتی آزادی عمل را برای کاربر ایجاد می‌کنند و می‌توان در ارتفاعات مختلف و مکان‌های گوناگون از آنها استفاده کرد. در هنگام استفاده از این ابزارها امکان جابجایی آنها به راحتی وجود دارد و محدودیتی در استفاده از آنها به وجود نخواهد آمد.

3. عمر مفید طولانی

از آنجایی که در ابزارهای برقی مواردی مانند تمام شدن باتری ایجاد می‌شود استهلاک کمتری داشته و عمر مفید آنها طولانی‌تر می‌شود. استفاده از باتری‌های ابزارهای شارژی باید با کیفیت و برند مرغوبی انجام شود. این کار به عمر طولانی آنها کمک زیادی خواهد کرد.

معایب ابزار شارژی چیست؟

اگرچه ابزارهای شارژی مزایای زیادی دارند اما در استفاده از آنها معایبی هم وجود خواهد داشت. از معایب استفاده از این ابزارها می‌توان به منبع تغذیه محدود و نیاز به شارژینگ اشاره کرد؛ از این ابزارها نمی‌توان به مدت طولانی استفاده کرد و فقط باید در زمانی که شارژ دارند آنها را مورد‌استفاده قرار داد. ابزارهای شارژی نسبت به ابزارهای برقی قدرت و ظرفیت کمتری دارند. قدرت آنها باعث می‌شود که نتوان برای پروژه‌های سنگین از این ابزارها استفاده کرد.

 یکی دیگر از معایب مهم این ابزارها نیاز به همراه داشتن شارژر آنها در هر زمان‌ و مکانی است. اگر شارژر این دستگاه‌ها در دسترس نباشد برای کاربر مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. یک کاربر باید در هنگام استفاده از این ابزارها از شارژر برای شارژ یک باتری دیگر استفاده کند تا در زمان اتمام شارژ دستگاه آن را مورد ‌استفاده قرار دهد. گاهی اوقات وزن بالای باتری‌های ابزارهای شارژی باعث خستگی دست کاربر می‌شود. اگرچه این ابزارها در سایز کوچکی تولید و ساخته می‌شوند؛ اما برخی از باتری‌های آنها وزن بسیار سنگینی دارند.

 از معایب دیگر استفاده از ابزارهای شارژی می‌توان به هزینه خرید و تعمیر گران‌قیمت آنها اشاره کرد. خرید لوازم جانبی محصولات شارژی نیاز به هزینه‌های بسیار زیادی برای کاربر خواهد داشت. اگر از ابزارهای شارژی به خوبی نگهداری نشود باید هزینه‌های زیادی برای تعمیر و یا تعویض قطعات آنها پرداخت گردد.

مقایسه ابزار برقی و شارژی

اگر بخواهیم ابزارهای برقی و شارژی را با یکدیگر مقایسه کنیم می‌توانیم موارد مختلفی را در نظر بگیریم. ابزارهای برقی و شارژی از نظر ابعاد و نوع کاربری آنها با یکدیگر تفاوت دارند. تامین انرژی مورد نیاز برای کار با ابزارهای برقی و شارژی هم با یکدیگر متفاوت است. از دیگر تفاوت‌های این ابزارها می‌توان به میزان قدرت هر یک از ابزارها اشاره کرد. از آنجایی که ابزارهای برقی از انرژی الکتریسیته بهره می‌گیرند قدرت بیشتری نسبت به ابزارهای شارژی دارند.

نکات خرید ابزار برقی و شارژی

برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می‌آید که ابزار برقی بهتر است یا شارژی؟ کدام یک برای خرید آن‌ها مناسب است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اگر می‌خواهید در پروژه‌های بیشتر و از ابزاری با قدرت کمتر استفاده کنید، بهتر از ابزار شارژی را خریداری کنید اما در پروژه‌های طولانی مدت که نیاز به عدم محدودیت در فعالیت ابزار وجود دارد باید ابزارهای برقی را انتخاب کرد.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم برای استفاده از ابزارهای برقی و شارژی باید آنها را با یکدیگر مقایسه کرده و نسبت به نیاز خود خریدتان را انجام دهید. هر یک از این ابزارها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که باید با آنها آشنا باشید؛ در این مقاله اطلاعات کاملی برای شما ارائه شد اگر باز هم سوالی در این زمینه دارید می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *