آشنایی با ابزار, مقالات

ابزار برقی چیست؟ معرفی ابزار آلات برقی

ابزار برقی چیست

ابزارآلات نقش مهمی در زندگی ما دارند. همه ما به نسبت مشاغل، صنعت و سبک زندگی هایمان، روزانه با ابزارآلات مختلفی در ارتباط هستیم. ابزارآلات انواع گوناگونی دارند؛ و به نسبت نوع کارکرد و نوع کاربریشان دسته بندی می شوند. در این مقاله قصد داریم که در خصوص یکی از مهمترین انواع ابزار، یعنی ابزارآلات برقی توضیح داده و انواع آن را به شما معرفی کنیم. علاوه بر این در ادامه این مطلب در خصوص بهترین برندها و بهترین قیمت های ابزار برقی به شما راهنمایی می دهیم.

ابزاربرقی چیست؟

ابزار برقی به دسته ای از ابزارالات می گویند، که نیروی محرکه مورد نیاز خود را از انرژی برق تامین می کنند. ابزارآلات برقی هم مانند ابزارآلات دستی، انجام کارها را برای ما راحت تر و ساده تر می کنند؛ البته با این تفاوت که زمان کمتر و انرژی کمتری را از ما می گیرند. در واقع برخی از ابزارهای دستی دقیقا همان کاربرد ابزارآلات برقی مشابه‌شان را دارند؛ ولی با این تفاوت که کار کردن با ابزارهای برقی، برای انسان ها بسیار ساده تر می باشد و زمان و انرژی کمتری را مصرف می کند. محبوب ترین ابزارآلات برقی دریل برقی و اره برقی است.

تعریف دیگری از ابزار برقی می توان گفت، ابزارهای برقی به هر وسیله ای که با منبع انرژی خارجی مانند برق یا هوای فشرده کار می کند و برخلاف ابزارهای دستی که صرفا به نیروی انسانی متکی است، ابزار برقی سرعت، قدرت و کارایی بیشتری را تولید می کنند. این سبب می شود تا در صنایع مختلف نقش ضروری را ایفا کنند.

ابزارهای برقی به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه ابزارآلات و متداول‌ ترین و پرکاربرد ترین ابزارآلات شناخته می شوند. این دسته از ابزار، در دو گروه بسیار مهم ابزار برقی صنعتی و خانگی تولید
و مصرف می‌شوند. به دلیل تنوع محصولات در این نوع از ابزار آلات، برندهای زیادی در سرتاسر جهان اقدام به تولید و توزیع کرده اند؛ از این رو فضای رقابتی گسترده‌ای در تولید و پخش ابزارهای برقی به وجود آمده است. ابزارهای برقی در صنعت و تجارت کاربرد بسیاری دارد. در حال حاضر میلیون ها نفر از آن ها در صنایع مختلف و حتی در مصارف خانگی استفاده می کنند. این نوع ابزار استحکام، دقت و کارایی لازم را برای انجام طیف وسیعی از کارها را افزایش می دهند تا بهره وری و نتایج کار را بهتر کنند.

تفاوت ابزار برقی و ابزار دستی چیست؟

ابزار دستی همانطور که از اسمش پیداست به صورت دستی کار می کنند و هیچ منبع برقی وجود ندارد. اغلبت ابزارهای دستی سبک تر و کوچیک تر هستند و به نیروی بیشتری برای انجام کار با آن ها نیاز است. همچنین ابزارهای دستی قیمت کمتری نسبت به ابزارهای برقی دارند. از نکات منفی استفاده از ابزارهای دستی می توان به فشار زیاد بر روی فرد و کند پیش رفتن کار ها اشاره کرد.

ابزارهای برقی دارای یک موتور یا باتری هستند که نیروی محرکه خود  را از آن تامین می کنند. این نوع ابزار بسیار قدرتمند تر از ابزارهای دستی هستند و با استفاده از آن ها کارها سریع تر پیش می رود که برای پروژه و کارهای بزرگتر و سنگین تر مناسب هستند. به همین دلیل قیمت بیشتری نسبت به ابزارهای دستی دارند.

تفاوت ابزار برقی و ابزار دستی

انواع ابزار برقی

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، ابزار های برقی با توجه به کارکرد های متفاوتشان انواع مختلفی دارند؛ در این قسمت، مهمترین ابزارآلات برقی را نام برده و در خصوص کاربرد هایشان توضیح می دهیم. انواع ابزارآلات برقی را در ادامه توضیح می دهیم.

دریل:

دریل ابزاری بسیار پرکاربرد است که وظیفه اصلی آن سوراخ کاری بر روی سطوح مختلف و اجناس گوناگون مانند چوب، مصالح، انواع فلزات و… است. اگر چه دریل ها را ابزاری برای سوراخ کاری می‌دانیم، اما این تنها کاربرد آنها نیست؛ ما امروزه شاهد گجت‌ها و ابزارهای بسیار متنوعی هستیم که به دریل متصل می‌شوند و برای فرایندهای مختلف مانند برش کاری، باز و بسته کردن پیچ‌ها، سیقل دادن و پولیش کاری به کار گرفته می شوند. دریل برقی در واقع یک موتور الکتریکی است، که با چرخاندن مته دراجسام سوراخ ایجاد می‌کند. قسمتی از دریل برقی شامل قطعاتی مثل دسته، دکمه خاموش و روشن با قفل ایمنی، دکمه عقب (reversing switch) برای تغییر جهت چرخش مته، تنظیم کننده گشتاور و سه نظام ( نگهدارنده مته) می‌شود.

دریل برقی

همچنین ببینید: بهترین مارک دریل شارژی در سال 2024

مدت زمان زیادی است که دریل ها توسط مردم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دریل برقی یکی از ابزارهایی است که برای مشاغل مختلف و با حیطه‌های کاری مختلف استفاده می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که این وسیله یکی از ابزارهای برقی، با کاربرد عمومی و تخصصی است؛ وسیله‌ای که امروزه در بیشتر خانه ها، کارگاه‌ها و … یافت می‌شود.

دستگاه فرز:

دستگاه فرز یکی از پرکاربردترین و کاراترین ابزار های برقی است که در انواع مشاغل کاربرد بسیار زیادی دارد. تمامی افرادی که در حوزه های صنعتی مختلف کار می کنند، برای کار های بریدن، ساییدن، پولیش و… از فرز ها استفاده می کنند.

این ابزار از یک دیسک ساینده تشکیل شده است، که به عنوان یک ابزار برش عمل می کند. سطح سخت این دیسک، سطح قطعه کار را می ساید و شکل مورد نظر شما را ایجاد می‌کند. این ابزار بیشتر مورد استفاده آهنگران، خودروسازان، صنعتگران، فلزکاران، کارگران ساختمانی، مهندسین برق و … قرار می گیرد.

فرز ها انواع گوناگونی دارند؛ که از آنها برای مصارف گوناگونی استفاده می شود. از انواع فرز ها می توان به مینی فرز، فرز انگشتی، فرز مینیاتوری، سنگ فرز، فرز آهنگری، اوور فرز، فرز فرم و فرز رومیزی اشاره کرد.

فرز

همچنین ببینید: تفاوت فرز و مینی فرز چیست؟

چکش تخریب:

این نوع ابزار، نوعی چکش برقی سنگین و قدرتمند است که در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی برای تخریب انواع دیوار، بتن، سازه و سطوح‌های سخت مانند آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار برقی به دلیل قدرت تخریب بالای خود می‌تواند عملیات حفاری را بدون عیب و نقص انجام دهد. سرعت ضربات ایجاد شده توسط چکش تخریب در بعضی از مدل‌ها قابل تنظیم است و می‌توان متناسب با محل کار مورد نظر، قدرت آن را تنظیم کرد.

بتن کن:

بتن کن ها شباهت بسیار زیادی به چکش های برقی دارند، اما سبک کاری متفاوتی دارند. این بتن کن ها علاوه بر خاصیت تخریبی، دارای قابلیت کار بصورت چرخشی هم می باشند. از تفاوت های میان دریل های بتن کن و چکش های تخریب، می توان به این مورد اشاره کرد که دریل های بتن کن برای سوراخ کردن و کندن بتن و دیوار مورد استفاده قرار می گیرند؛ و بیشتر مواقع در تاسیسات و نصب مورد استفاده قرار می گیرند. اما چکش های تخریب، برای تخریب اجسام بسیار سخت و سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

اینورتر جوشکاری:

این ابزار در واقع به همراه انرژی برق، حرارت بالایی را تولید می کند؛ و به واسطه این حرارت دو قطعه فلزی را ذوب کرده و در نهایت آنها را به یکدیگر متصل می کند. از این خاصیت می توان به جهت متصل نمودن قطعات فلزی، برای مثال درب های فلزی در انواع فضاها و ساختمان ها، استفاده نمود. در واقع در هر زمینه ای که نیاز به انجام عملیات جوشکاری باشد اینورتر می تواند پروسه را بسیار تسهیل کند.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته، چند سالی است که این ابزار مورد استفاده قرار می گیرد؛ در کشور ما نیز به علت استقبال فوق العاده خوب از این تجهیزات، تولید کنندگان داخلی اقدام به ساخت آنها نموده اند. اینورتر ها در نمونه های خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی، تولید و در بازار عرضه می ‌شوند.

اینورتر جوشکاری

همچنین ببینید: دستگاه جوش چیست؟

سشوار صنعتی:

سشوار های صنعتی نوعی از ابزارآلات برقی هستند، که انرژی الکتریکی را به باد گرم تبدیل می کنند. نحوه کار سشوار های صنعتی کاملا شبیه به سشوار های خانگی است؛ با این تفاوت که، در این دستگاه ها حرارت بسیار زیادتری نسبت به سشوار های خانگی تولید می شود؛ و میزان باد خروجی از آن متفاوت است. این دستگاه ها دمایی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد تولید می کنند. با توجه به کاربرد سشوار صنعتی و متریال مورد استفاده، هنگام کار می توانیم درجه حرارت های مختلف را انتخاب کنیم.

این سشوار ها از دو قسمت کلیدی موتور و المنت تشکیل شده اند. تولید گرما به وسیله المنت و انتقال هوای گرم به بیرون توسط موتور دمنده انجام می شود. از این ابزار برقی، در کارهای متنوعی نظیر خم کردن لوله‌های پلاستیکی، از بین بردن رنگ روی سطوح، پاک کردن آلودگی از روی سطوح، دودی کردن شیشه‌های اتومبیل، گرم کردن، شرینگ، وکیوم محصولات، سوزاندن رنگ روی فلزات، نرم کردن لوله‌های سخت و سفت، گرم کردن شیشه ها و بسیاری موارد دیگر، در صنایع مختلف استفاده می شود.

بلوور (دمنده و مکنده)

دستگاه بلوور یا دمنده و مکنده هوا یکی از ابزارآلات برقی است که به بلوبر نیز شناخته می شود. از این دستگاه در صنایع و مشاغل مختلف مانند نجاری، کارواش ها و… استفاده می شود و کاربردهای فراوانی دارد. از مهم ترین استفاده آن هوادهی و مکیدن هوا است. همچنین برای پاک کردن و زدودن دود، ذرات گردوغبار و سایر آلودگی ها که محیط و ماشین را فرا می گیرند استفاده کرد. فشار هوای بلوبر هوا به قدرت موتور دستگاه مورد استفاده بستگی دارد. از کاربردهای بلور می توان به پاکسازی قطعات کامپیوتر، تمیز کردن داخل خودرو و پاکسازی محیط خانه و اداره استفاده نمود.

بلوور (دمنده و مکنده)

همچنین ببینید: 5 راهکار مهم برای افزایش طول عمر ابزار برقی

نحوه مراقبت از ابزار برقی

نگهداری مناسب از ابزار آلات برقی برای افزایش طول عمر و عملکرد ابزارهای برقی از مهم ترین نکات ضروری است. توصیه می شود ابزارهای خود را در محیطی خشک و به دو از رطوبت نگهداری کنید. علاوه بر این، پس از هر بار استفاده سیم پیچی های ابزار را چک نموده و از محکم بودن اتصالات و قطعات ابزار خود اطمینان حاصل نمایید تا بتوانید از بروز حوادث جلوگیری کنید. ابزارهای خود را در یک جعبه یا کیف ابزار قرار دهید تا در برابر گرد و غبار، رطوبت و آسیب های احتمالی محافظت کنید. نگهداری ابزارهای برقی تان به گونه ای باشد که آن ها در هنگام نیاز قابل دسترس باشند.

نحوه تمیز نمودن ابزارهای برقی

  • تیغه ها، مته ها و لوازم جانبی ابزار برقی فرسوده و کند را به سرعت تعویض کنید.
  • قبل از تمیز کردن ابزار برقی خود و انجام هرگونه تعمیر و نگهداری، آن را از برق بکشید.
  • ابزارهای برقی را پس از هر بار استفاده در یک جعبه ابزار یا کیف مخصوص نگهداری کنید.
  • قطعات محرکی که به روغن کاری نیاز دارند را در صورت نیاز هر چند وقت یکبار روغن کاری کنید.
  • کابل برق و سایر اجزای ابزار برقی را چک نموده تا علائم سایش یا آسیب احتمالی وجود نداشته باشد.
  • از یک پارچه یا فرچه نرم برای پاک کردن گردوغبار و سایر کثیفی های ناشی از انجام عملیات استفاده کنید.

نكات ایمنی کار با ابزار برقی

  • قبل از هر بار استفاده از سالم بودن دستگاه اطمينان حاصل فرماييد.
  • هرگونه ابزار فرسوده و کند مانند مته، صفحه برش و… را استفاده نکنید.
  • حتما از ابزار مناسب کار خود استفاده نمایید و دفترچه راهنمای آن را بخوانید.
  • محل کار خود را تمیز و مرتب نگه دارید تا از خطرات احتمالی مانند افتادن اشیا جلوگیری کنید.
  • در صورت نیاز از تجهیزات ایمنی مانند عینک ایمنی، دستکش و سایر تجهیزات حفاظتی استفاده نمایید.
  • پیچ ها و یا تجهیزاتی كه شل هستند و کابل هایی كه فرسوده شده اند را بررسي كنيد؛ زيرا ممكن است باعث برق گرفتگی و خطران احتمالی ديگر شود.

بهترین راه خرید ابزارآلات برقی

در این مقاله، در خصوص ابزارآلات برقی، مهمترین انواع آن و نحوه کارکرد آنها صحبت کردیم. اما یک نکته کلیدی در این خصوص باقی مانده است، که در این قسمت مطرح می کنیم. همه ما ممکن است در زندگی روزمره مان به ابزارآلات گوناگونی احتیاج پیدا بکنیم. برای خرید و تهیه انواع ابزارآلات، راه های متفاوتی وجود دارد. اما هنگام خرید ابزارآلات دو نکته حیاتی وجود دارد، که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

اولین نکته، کیفیت محصول است؛ در بازار ابزارالات بویژه ابزارآلات برقی، اجناس متفرقه و تقلبی بسیاری وجود دارد. این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که ابزارآلات را از جایی تهیه کنید، که اجناس اصلی را از اجناس فیک تفکیک، و با صداقت و درستی تمام جنس با کیفیت را، با ضمانت و گارانتی به شما ارائه دهد.

بعد از کیفیت و ضمانت کیفیت محصول، دومین نکته به قیمت ابزارآلات بر می گردد. ما فروشگاه ابزارآلات عالمی به شما تضمین می دهیم که انواع ابزاربرقی، ابزار شارژی و ابزار دستی را به قیمت پخش عمده و با پایین ترین قیمت ها بصورت آنلاین و اینترنتی ارائه می دهیم. ما در فروشگاه عالمی تمامی اجناس را به شرط کیفیت و با گارانتی به فروش می رسانیم.

جمع بندی

ابزار آلات برقی ابزارهای ضروری در صنایع مختلف هستند که جهت افزایش بهره وری، کارایی و دقت بیشتری در انجام کار را ارائه می دهند. درک اصول اولیه مانند نحوه نگهداری و مراقبت، نکات ایمنی در هنگام کار با آن ها و چگونگی استفاده از آن از نکات ضروری می باشد. با آشنایی با ابزارهای برقی و نحوه عملکرد و کاربرد آن ها، می توانید ابزار مورد نیاز برای کار خود را به راحتی پیدا کنید. توجه داشته باشید مارک های معتبر برای خرید محصولات مورد نیاز خود را نیز در نظر بگیرید. فروشگاه عالمی تولز سعی بر این داشته تا تمامی محصولات با کیفیت و قیمت مناسب را در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *