آشنایی با ابزار, مقالات

معرفی انواع دریل و مزایای هریک از آن‌ها

معرفی انواع دریل و مزایا آنها

دریل یکی از ابزارآلات بسیار محبوب و پر کاربرد است. دریل با استفاده از نیروی چرخشی باعث ایجاد سوارخ بر روی سطوح مختلف می‌شود. دریل‌ها بسته به عواملی مانند سرعت، قدرت، گشتاور و اندازه به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. نوع استفاده از دریل ها بر اساس مکانیزم کاریشان در نظر گرفته میشود. مثلاً یکسری از دریل ها برای کارهای سبک مناسب هستند و نوع دیگری از آنها برای کارهای سنگین. اما برای شناخت دقیق انواع دریل ها و کاربرد آنها با این مقاله با ما همراه باشید.

کاربرد انواع دریل

حفاری یکی از رایج ترین فرآیندی است که توسط ابزار آلات مخصوص انجام می شود و آن عملیات شامل ایجاد سوراخ هایی بر روی سطوح فلزی و غیر فلزی است. دریل ها یکی از ابزار آلات است که می تواند سوراخ های عمیقی ایجاد کند. امروزه از انواع لوازم و دریل ها برای مصارف خانگی و تجاری استفاده می شود. از این رو دریل ها گزینه مناسب برای انواع کاربردها است. انواع مختلفی از دریل ها در بازار موجود است که هر کدام کارایی متفاوتی دارند. دریل ها برای سوراخ های استوانه ای در انواع قطعات استفاده می شوند. مته موجود در دریل با سرعت زیاد چرخانده می شود و به محل حفاری فشار وارد می کند تا سوراخ مورد نظر را ایجاد کند. سرعت دریل ها قابل تنظیم است. دریل ها اغلب قابل حمل هستند و برخی می توانند روی میزکار نصب نمود.

دسته بندی انواع دریل

دریل را با توجه به قدرت آن و نیز با استفاده از مَتّه مناسب، می توان برای سوراخ کردن چوب، فلز و بتن به کار برد. با پیشرفت ابزارها، امروزه نه تنها برای سوراخکاری، بلکه با اضافه کردن قطعاتی دیگر، می‌توان امکاناتی مانند ساییدن، گردبر، عمودبر و… را هم به این دستگاه اضافه کرد. اگرچه بهتر است برای هر کاری از ابزار مناسب همان کار استفاده کرد. اگر قصد خرید دریل را دارید، ‌باید قبل از آن با انواع دریل هایی که در بازار وجود دارد آشنا شوید.

برای معرفی انواع دریل می توان به موارد زیادی اشاره کرد. دریل ها با توجه به کارایی که دارند، در شکل و اندازه های مختلف و با مزایا و معایب گوناگون تولید می شوند. ما تمامی انواع دریل های موجود در بازار را بررسی کرده ایم و بر اساس ویژگی ها و تفاوت هایشان دسته بندی کرده ایم؛ و در این مقاله آن ها رو به شما معرفی میکنیم.

انواع دریل

 در کنار معرفی انواع دریل با بررسی کارایی و مزایا و معایب هر کدام، تلاش می کنیم تا شما تمامی انواع دریل ها را شناخته و راحت تر بتوانید دریل مورد نظر خود را پیدا کنید. در میان دریل ها، دریل برقی پرکاربردترین دریل به شمار می رود.

انواع دریل برقی

1. دریل شارژی

اولین مدل و ساده ترین مدل دریلی که در بازار وجود دارد، دریل پیچ گوشتی شارژی است. همانطور که از نام این دریل پیداست، منبع تغذیه این نوع از دریل ها، باتری های قابل شارژ است. این دریل کاربردهای زیادی دارد اما بیشتر افراد از این محصول برای کارهای خانگی و ایجاد سوراخ های ریز استفاده می کنند. علاوه بر این از این دریل می توان برای باز و بسته کردن پیچ نیز استفاده کرد. باتوجه به شارژی بودن این نوع دریل ها، می توانید به سادگی آن را جابه جا کنید. دریل پیچ گوشتی وزن بالایی ندارد،‌ از همین رو هنگام استفاده از این دریل باید تمام حواس خود معطوف کار خود کنید. این دریل‌ها به دلیل استفاده از انواع مته و سری پیچ گوشتی می‌توانند روی مواد مختلفی مثل چوب و فلز استفاده شوند.

از مزایای دریل پیچ گوشتی شارژی می توان به قابلیت حمل و نقل آسان، وزن سبک و قابلیت استفاده در چوب یا فلز اشاره کرد. در کنار مزایای گفته شده، این دریل دارای معایبی نیز می باشد. معایب دریل پیچ گوشتی شارژی ضعیف بودن مته آن و نامناسب بودن برای سطوح سفت و سخت مانند مصالح ساختمانی؛ گشتاور و سرعت کمتر نسبت به دریل چکشی اشاره کرد.

2. دریل شارژی چکشی

نوع دیگری از دریل های شارژی، دریل شارژی های چکشی یا ضربه ای هستند. این دریل همان دریل پیچ گوشتی شارژی است که حالت ضربه ای هم دارد. از این دریل برای شُل کردن پیچ و مهره‌ها و سفت کردن پیچ‌ها در سطوح سخت می توان استفاده کرد. نوع کارکرد این دریل به این صورت است که از مکانیزم ضربه و چرخش بهره می‌برد. با استفاده از این دریل می توان تمام پیچ ها را در هر محصولی و با هر نوع ماده ای که ساخته می شود، سفت و یا شل کرد.

مزیت دریل ضربه ای قدرت زیاد آن است که می تواند در عرض چند ثانیه پیچ های سفت را باز کند و نیاز به اعمال نیروی بیش از اندازه نیست. علاوه بر این برای باز و بسته کردن پیچ ها در محصولات مختلف و با انواع سطوح امکان پذیر است. معایب این دریل این است که از باتری استفاده می کند و ممکن است حین کار خاموش شود. همچنین نسبت به دیگر دریل ها قیمت بالاتری دارد.

انواع دریل برقی و کاربرد آن

3. دریل برقی

دریل های برقی یا سیمی جزو ابزارآلات برقی محسوب می شوند. این نوع از دریل بدون شک قدیمی‌ترین نوع دریل است؛ که امروزه همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل‌های سیمی از منبع برق شهری تغذیه می‌کنند. به همین دلیل، قدرت بیشتری نسبت به دریل‌های شارژی دارند، و میتوان از آنها برای مدت زمان های طولانی استفاده کرد. توان دریل های برقی با وات نشان داده می‌شود. هرچه این عدد بالاتر باشد، دریل برای استفاده در سطوح سخت مانند مصالح ساختمانی و دیوار مناسب‌تر است؛ درحالیکه برای سطوح ضعیف دریل با توان کمتر هم کفایت می‌کند.

از مزایا دریل برقی می توان به عدم نیاز آن‌ها به باتری و یا از دست دادن زمان برای شارژ باتری دانست. همچنین وزن مناسبی دارند و می توانند برای طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این برای سوراخ کاری انواع سطوح نیز می توان از این دریل استفاده کرد. داشتن سیم و نزدیک بودن شما به منبع برق می تواند از معایب دریل برقی باشد. از همین رو اگر نیاز به جابه جایی در حین کار دارید،‌ دریل برقی مناسب شما نمی باشد.

4. دریل چکشی

همانطور که از نام این دریل پیداست، یک دریل چکشی ابزاری است که عملکرد دو ابزار دستی یعنی چکش و دریل معمولی را با هم ترکیب می کند. این ابزار تقریباً شبیه به دریل ضربه ای است اما عملکرد پیشرفته تری دارد. دریل در عین حال که در حال چرخش مته است، به صورت چکشی نیز عمل می کند. این دریل، یک محصول بسیار قدرتمند است که از آن برای سوراخ کردن قطعات و سطوح سفت و سخت استفاده می شود.

از مزایای دریل چکشی می توان به قدرت بسیار زیاد و قابل استفاده برای انواع سطوح که با دریل های معمولی قابل سوراخ شدن نیستند، ‌نام برد. همچنین سرعت چرخش این دریل بسیار بالا است؛ و می توان با اعمال نیرویی مناسب، سطح مورد نظر را سوراخ کرد. در مقابل از معایب این دریل‌،‌ وزن سنگین آن است که ممکن است در استفاده طولانی مدت باعث خستگی، کبودی و یا آسیب دستان شما شود. بنابراین توصیه می کنیم هنگام استفاده از این دریل، نکات و دستورات ایمنی را رعایت کنید.

5. دریل بتن کن

دریل بتن کن به دلیل توانایی حفاری مواد جامد متراکم مانند سنگ، بتن و آجر، بسیار مشهور است. این دریل قدرت زیادی دارد و برای انجام کارهای سنگین مناسب است. دریل بتن کن شبیه دریل چکشی است، به این صورت که در حین چرخش در محور خود، مکانیزم چکش را نیز انجام می دهد. اما برخلاف دریل چکشی که از کلاچ مخصوص استفاده می کند.

دریل بتن کن براساس مکانیزم پیستونی ساخته شده است. این مکانیزم به دریل امکان می دهد که مته را با نیروی فوق العاده ای بکوبند؛ و در نهایت به شما کمک می کند در کمترین زمان سوراخ های بزرگی ایجاد کنید.

علاوه بر حفاری، می توان از دریل بتن کن برای خُرد مواد سخت مانند بتن استفاده کرد. کارگران ساختمانی معمولاً از این دریل برای خرد کردن سنگ ها، آجرها، سنگ تراشی و شکافتن بتن استفاده می کنند. اگر در حال کار بر روی یک پروژه ساخت وساز هستید که نیاز به کارهای سنگین حفاری دارید، بهترین ابزار برای شما دریل بتن کن است.

مزایای این دریل همانطور که اشاره کردیم، شامل قدرت بسیار زیاد،‌ قابلیت تخریب بتن و سطوح بسیار مستحکم و قابلیت تخریب چکشی می باشد. در مقابل برای اشاره به معایب دریل بتن کن می توان گفت که کارایی آن در مقابل دریل های دیگر محدود است. همچنین درای وزن و حجم بالایی نیز می باشد که کار کردن با این دریل را مشکل می کند.

6. دریل ایستاده یا ستونی

دریل ستونی یا Benchtop Drill دستگاهی برای حفاری است که بر روی میز یا هر سطح مشابه دیگری نصب می شود. این نوع دریل ها ثابت هستند و قابلیت جابه جایی را ندارند. بنابراین برای کار با این دریل لازم است تا قطعه کار روی صفحه ثابت شده و عملیات مته کاری و سوراخ کاری از بالا روی قطعه کار انجام شود. در انواع خاصی از دریل‌های ستونی امکان زاویه زنی در سوراخ کاری نیز وجود دارد.

از مزایای دریل ایستاده یا ستونی می توان به دقت سوراخکاری در عمق،‌ انجام عملیات بدون انحراف، اشاره کرد. همچنین عدم جابه جایی این دریل نیز از مهمترین معایب آن به شمار می رود.

7. دریل نمونه برداری

نمونه برداری با دریل

دریل نمونه برداری یا هسته گیری یکی دیگر از انواع دریل ها است که عملکرد منحصربه فردی را در اختیار کاربر قرار می دهد. این دریل نه تنها از نظر کارآیی بلکه از نظر زیبایی شناختی نیز کاملاً متفاوت از انواع دیگر دریل ها است. یک دریل نمونه برداری شامل یک موتور سنگین است که بر روی یک قاب فلزی سوار شده است تا در هنگام کار ثابت بماند؛ سپس دستگاه با سرعت بالا عمل چرخش را انجام می دهد تا هسته جامدی از مواد سخت را بیرون بیاورد.

این ابزار منحصر به فرد به کاربر این امکان را می دهد که هسته بتن را به روشی کاملاً تمیز خارج کند. هسته برداری حتی برای سنگ، چوب و دیگر مصالح نیز کاربرد دارد. همچنین، کاربر می تواند برای ایجاد سوراخ روی آثار هنری و مرمری نیز از این دریل استفاده کند. عمل هسته گیری در صنعت ساختمان اغلب برای نمونه های آزمایشگاهی و جاسازی میلگرد کاربرد دارد.

قدرت بسیار زیاد و ظاهر زیبا و داشتن عملکردی منحصر به فرد از مزایای این دریل است. در مقابل وزن این دریل بسیار زیاد است و ممکن است دستانتان دچار آسیب شود. همچنین محدود بودن کاربرد از معایب این دریل است.

ایجاد سوراخ با دریل

قبل از انجام عملیات باید به برخی نکات توجه داشته باشید تا بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید.

1.آماده نمودن قطعه کار:

در ابتدا قطعه ای به میخواهید عملیات را برروی آن انجام دهید را آماده کنید. اگر قطعه شما ابعاد کوچکی دارد و سبک است، بهتر است با استفاده از گیره های مخصوص آن ها را نگه دارید تا در زمان سوراخ نمودن آن حرکت نکند. با استفاده از نشان محلی که می خواهید روی قطعه مورد نظر را سوراخکاری کنید، تعیین کنید.

2.انتخاب مته مناسب:

سپس مته مورد نیاز را با توجه به سایز و ابعاد برای انجام عملیات انتخاب کنید. (از تیز بودن و سالم بودن مته اطمینان حاصل نمایید.)

3.انجام عملیات سوراخکاری:

قطعه مورد نظر را روی میز کار خود قرار دهید. پس از آن مته مناسب را روی دهانه دریل بگذارید و از سفت بودن آن مطمئن شوید.

مته را با محل انجام عملیات تنظیم کنید. سپس دستگاه دریل را روشن کرده و به سمت قطعه هدایت کنید. عملیات سوراخکاری با موفقیت انجام شد.

نکات استفاده از دریل ها

  • ثابت کردن قطعه کار
  • اطمینان از سالم بودن و پوسیده نبودن کابل برق
  • اطمینان از خاموش بودن دریل برقی در هنگام تعویض مته
  • استفاده از تجهیزات ایمنی از جمله دستکش، عینک و سایر وسایل ایمنی
  • روغن کاری مته ها درحین عملیات برای جلوگیری از شکستن و داغ شدن ضروری است.

بهترین دریل کدام است؟

تصمیم گیری اینکه کدام از یک از دریل های بازار بهتر است و مناسب کار شما می باشد، دشوار است؛ زیرا انواع مختلفی از دستگاه دریل برقی وجود دارد که کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه به چند نکته از استفاده متدوال برای حفاری ایده آل ذکر شده است. دریل های برقی متنوع زیادی در ایران روانه بازار شده است. انتخاب بهترین دریل برقی ممکن است برای شما آسان نباشد. بهترین دریل ها برای انجام حفاری دریل هایی هستند که وزن کمی دارند و به راحتی قابل حمل هستند. در هنگام کار فرد را خسته نکند و بتواند به راحتی کار را پیش ببرد. همچنین از برند معتبر و استاندارد تهیه فرمایید فروشگاه ابزار آلات عالمی دریل های برقی و شارژی را با کیفیت عالی همراه قیمت ویژه در اختیار شما قرار داده است.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله با انواع دریل ها و کاربرد های متفاوتشان آشنا شدیم. اگر قصد خرید یک دریل یا هرگونه ابزار برقی را دارید، حتما توجه کنید که چه ابزاری و با چه برندی را، از کجا و با چه قیمتی خریداری می کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

2 دیدگاه در “معرفی انواع دریل و مزایای هریک از آن‌ها

  1. alemiadmin گفت:

    عالی

    1. alemiadmin گفت:

      با تشکر از شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *