آموزش کار, مقالات

نکات ایمنی حین کار با اره برقی

نکات ایمنی حین کار با اره برقی

اره برقی وسیله‌ای است که حتما بارها آن را دیده‌اید و از ابزارهای کشاورزی محسوب می‌شود اما در کاربردهای گوناگون می‌توان از آن بهره برد. این دستگاه از موتور الکتریکی برخوردار است و به همین دلیل با آن با سرعت و دقت، شاخه‌های نازک درختان را کوتاه می‌کنند. از آنجا که این وسیله با برق نیز کار می‌کند در جاهایی که برق وجود داشته باشد به‌راحتی از آن استفاده می‌شود. اما برای استفاده از اره برقی باید مواردی را رعایت کرد. ما در مطلب امروز قصد داریم نکات ایمنی کار با اره برقی را بررسی کنیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

معرفی و آشنایی با اره برقی

ممکن است برایتان این سؤال پیش بیاید که اره برقی چگونه کار میکند؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد. اره برقی، نیروی مورد نیاز خود را از الکتریسیته و برق می‌گیرد و در این دستگاه خبری از باک بنزین نیست؛ به همین دلیل، وزن پایین‌تر و اندازه کوچک‌تری از اره موتوری بنزینی دارد. این اره‌ها برای محیط‌ های کوچک، کارهای محدود، مصارف خانگی و غیر صنعتی کاربرد دارند. از ویژگی‌های این دستگاه‌ها می‌توان به آلودگی صوتی و لرزش بسیار پایین آنها اشاره کرد؛ همچنین این اره‌ها، دندانه‌های فلزی با لبه‌های تیز چرخان دارند. اگر این اره‌ها را با نوع بنزینی مقایسه کنیم می‌بینیم که قدرت کمتری از آنها دارند. از بین اره‌های برقی، اره برقی کوچک، بسیار سبک بوده و علاوه بر آن کیفیت بالایی دارد و به علت کوچک بودن فضای کمی می‌گیرد. با وجود این اره‌ها، دیگر نیازی نیست از ابزارهای دستی برای بریدن و قطعه قطعه کردن چوب استفاده شود‌.

نحوه کار با اره برقی

اره برقی‌ها یک موتور محرک و یک زنجیر تیغ ‌دار دارند که دور یک ورق فلزی به نام ساطور می‌چرخند و چوب را به ‌خوبی برش می‌دهند. راه‌اندازی اره برقی، کار پیچیده‌ای نیست ولی وسیله خطرناکی است که باید هنگام استفاده از آن مواردی را رعایت کنید. اگر اره برقی دارای کابل برق است، کابل را به پریز بزنید. اگر دارای کابل نیست، اطمینان پیدا کنید که شارژ آن کامل است. اکنون که آماده هستید اقدام به روشن کردن سوئیچ پاور کنید. بعد از آن به رها کردن ترمز زنجیر بپردازید و بعد از اینکه آماده اره کردن شدید هندل را بفشارید. در تمامی مراحل نکات ایمنی کار با اره برقی را رعایت کنید.

قبل از استفاده از اره برقی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر در هنگام استفاده از اره برقی به مواردی توجه نکنید چه بسا که آسیب ببینید؛ بنابراین قبل از استفاده از آن با نکات ایمنی کار با اره برقی آشنا شوید و این نکات را در نظر داشته باشید که عبارتند از:

مطالعه دفترچه راهنما

برای اینکه بیشتر با اره برقی آشنا شوید لازم است دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. در صورتی که اولین بار نیست که از اره برقی استفاده می‌کنید و قبلا هم کار کرده‌‌اید، اگر قصد استفاده از اره موتوری جدید را دارید، ممکن است بگویید نیازی نیست دفترچه راهنمای اره جدید را بخوانید؛ اما اشتباه نکنید! شاید دستگاه جدید، قابلیت‌ها و توانایی‌هایی داشته باشد که شما از آن اطلاع ندارید.

انتخاب دستگاه اره برقی که کار با آن برای شما آسان باشد

در هنگام خرید دستگاه اره برقی جدید باید اندازه آن  را در نظر بگیرید. این دستگاه باید به اندازه‌ای باشد که کار شما را با مشکل مواجه نکند و از طرفی  بتوانید به‌راحتی با آن کار کنید. اندازه طول صفحه ساطوری و تیغه آن باید بیشتر از یک سوم قطر تنه درختی باشد که قصد بریدن آن را دارید. طول تیغه و زنجیر اره برقی باید با توان و حجم موتور دستگاه متناسب باشد تا بتوانید با دقت و سرعت بالا کار برش چوب را انجام دهید.

مراقبت از قسمت کیک بک تیغه اره زنجیری

اگر نوک اره موتوری را که حالت نیم دایره دارد دو قسمت در نظر بگیرید، به ناحیه یک دوم بالای این نقطه لگد زننده یا کیک بک می گویند و هنگامی که با اره موتوری کار می‌کنید باید مراقب این قسمت باشید.

استفاده از تجهیزات مناسب

یکی دیگر از نکات ایمنی کار با اره برقی استفاده از تجهیزات مناسب است. قبل از شروع به کار، زیورآلات خود را خارج کنید و از پوشیدن لباس‌های گشاد بپرهیزید و از تجهیزات ایمنی که در قسمت پایین به آنها می‌پردازیم، استفاده کنید.

اطمینان از سلامت جسمی و هوشیاری

اگر توان انجام کارهای سخت را ندارید از کار کردن با اره برقی بپرهیزید.

نکات ایمنی کار با اره برقی

همچنین ببینید: چند نکته مهم هنگام خرید ابزار برقی

در هنگام استفاده از اره برقی از چه تجهیزاتی باید استفاده کرد؟

برای دوری از خطراتی که ممکن است هنگام استفاده از اره برقی متوجه شما شود، باید از تجهیزات خاصی استفاده کنید. از جمله این تجهیزات که برای رعایت نکات ایمنی کار با اره برقی لازم است، استفاده شود، می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

گوشی ایمنی

 اره موتوری دستگاهی است که سروصدا تولید می‌کند. به‌طور میانگین می‌توان گفت صدای آن در حدود ۱۱۰ دسی‌بل است که برای گوش انسان مضر است و به شنوایی او آسیب می‌زند؛ چرا که گوش انسان مجاز است حداکثر تا  ۸۵ دسی‌بل را بشنود. اگر فرد به‌صورت مداوم از اره برقی استفاده کند صدای آن به گوش او صدمه می‌زند. برای جلوگیری از این مشکل فرد باید هنگام کار با اره برقی  استفاده از گوشی ایمنی را از یاد نبرد.

لباس کار ایمنی

 برای کار با اره موتوری می‌توان از لباس‌های مخصوصی که برای این کار تولید شده است، استفاده کرد. این لباس‌ها، الیاف مقاومی دارند و در برابر آسیب‌ها و خطرات احتمالی به محافظت از شما می‌پردازد.

عینک ایمنی

  عینک‌هایی که برای این کار استفاده می‌شوند تهیه شده از مواد خاص و ویژه‌ای هستند. این عینک‌ها، قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارند و به همین دلیل نمی‌شکنند. لنز عینک‌های ایمنی در رنگ‌های مختلفی موجود هستند. از جمله آنها می‌توان به رنگ سفید و دودی اشاره کرد که برای کار با اره موتوری بهتر است لنز سفید را انتخاب کنید.

کفش ایمنی

 برای کار کردن با اره زنجیری لازم است از پوتین‌های خاص این کار استفاده شود. جنس قسمت های مختلف این پوتین‌ها از فلز است. این کفش‌ها، پاشنه‌های پهنی دارند که استفاده از آنها کمک می‌کند بتوانید در جای خود محکم بایستید.

نکات ایمنی حین کار با اره برقی

هنگام کار با اره برقی لازم است نکات ایمنی کار با اره برقی را رعایت کنید از جمله آنها:

  • ابتدا از دور بودن افراد و موجود زنده مطمئن شوید و سپس اره برقی را روشن کنید. بهترین روش روشن کردن آن، گذاشتن آن روی زمین و روشن کردن آن است.

  • سر جای خود محکم بایستید و قبل از تکمیل عملیات برش، راه گریزی برای خود در نظر بگیرید. برای روشن کردن آن ابتدا ترمز زنجیر را درگیر کرده و اره را روی زمین بگذارید. موانع احتمالی که در مقابل اره وجود دارد به ویژه موانعی که مقابل تیغه قرار دارد را رفع کنید. سپس باید دست راست را روی دسته عقب و دست چپ را روی دسته جلو بگذارید و کلید روشن یا ON را بزنید. بعد از قرار دادن کلید ساسات در وضعیت بسته یا Choke، شروع به کشیدن طناب استارت با دست راست کنید. پس از اینکه اره برقی روشن شد، ساسات را به حالت قبل قرار دهید.

  •  چوب را با قسمت بالا یا پایینی تیغه و زنجیر ببرید و از قسمت لگد زننده اره فاصله بگیرید و با آن برش انجام ندهید؛ زیرا برش با این قسمت سبب لگد زدن دستگاه شده و ممکن است شما آسیب ببینید.

  • در هنگام برش با این اره، دسته اره را با دست‌ها محکم حلقه کنید تا دستگاه قابل کنترل باشد. بریدن با قسمت پایین یعنی در قسمت ساطور یا تیغه، رایج‌ترین حالتی است که می‌توانید با اره برقی کار کنید. در این حالت است که دستگاه شما را به طرف خود می‌کشاند که با نگه داشتن با دستتان آن را کنترل می‌کنید.

  • برای بریدن قسمت زیرین شاخه‌ها باید از قسمت بالایی تیغه استفاده کنید. اگرچه این کار در ابتدا کمی سخت است و علت آن این است که اره برقی، فرد را به سمت عقب می‌‌کشد. ولی اگر کاربر نکات ایمنی را رعایت کند و آمادگی این کار را داشته باشد، آسیبی به او نمی‌رسد.

نکات کار با اره برقی

همچنین ببینید: ابزار برقی چیست؟ معرفی ابزار آلات برقی

چگونه می‌توانیم از ایجاد جراحت با اره برقی جلوگیری کنیم؟

جراحت ران و بازوی چپ یکی از رایج‌ترین آسیب‌دیدگی‌هایی است که هنگام کار با اره برقی ممکن است دچار آن شوید. البته می‌توان با رعایت نکات ایمنی کار با اره برقی از این اسیب‌ها در امان ماند. مانند:

  •  هنگام بریدن چوب باید با انگشت شست دست چپ دور دسته جلویی را بگیرید. با این کار اگر دستگاه لگد بزند می‌توان اره را کنترل کرد.

  • در صورتی که حتی قصد بردن دستگاه روشن به فاصله نزدیک را دارید، باید با دست چپ، دسته جلوی اره را با دست نگه دارید و اره را کنار خود داشته باشید؛ سپس می‌توانید با روش‌های مطمئن و ایمن، دستگاه را جای دیگر ببرید. اگر این مورد را رعایت نکنید و روی  زمین بیفتید، ممکن است زنجیر حرکت کند و آسیب ببینید.

سخن پایانی

هر روز که می‌گذرد ابزار جدیدی برای راحتی انسان اختراع می‌شود. این ابزارها، سرعت و دقت کار را بالا می‌برند. یکی از این ابزارها اره برقی است. اگرچه استفاده از آنها مزایای زیادی دارد و چوب‌ها با سرعت و دقت بیشتری نسبت به اره‌های دستی خرد می‌شوند اما اگر به نکات ایمنی توجه نشود ممکن است به کاربر آسیب برسد‌.

ممنون که تا پایان این مطالب با عالمی تولز همراه بودید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *