مقالات, مقایسه ابزارآلات

تفاوت فرز و مینی فرز چیست؟

تفاوت فرز و مینی فرز

تفاوت مینی سنگ فرز و مینی فرز

فرز و مینی فرز جزو پر مصرف ترین و پر کاربردترین ابزارها هستند که متخصصانی که در زمینه های مختلف صنعتی مشغول کار هستند روزانه از آن ها استفاده می کنند. فرز ها و مینی فرز ها با یکدیگر تفاوت هایی دارند که پیش از بیان آنها به معرفی کوتاه هر کدام از این ابزار آلات می پردازیم:

فرز

فرز یک ابزار برقی است که نیروی الکتریکی را به نیروی چرخشی تبدیل می کند و به کمک آن می توان قطعات سرامیک، چوب و فلز را برش داد. همچنین از دستگاه فرز برای کار هایی مانند سنباده زنی، تیز کردن وسایل، برش کاری و پولیش کاری می توان استفاده کرد. دستگاه فرز با توجه به قیمت مقرون به صرفه و عملکرد مناسبش، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و انواع مختلفی دارد که عبارتند از: فرز مینیاتوری، فرز آهنگری، فرز سنگبری، فرز پولیش، فرز بیسکویتی.

نحوه کار با دستگاه فرز

برای راه‌اندازی دستگاه فرز باید در ابتدا کلید آن را فشار دهید تا گردش دیسک برشی شروع شود و برای توقف و خاموش کردن دستگاه کافی است دست خود را از روی کلید حرکت دستگاه بردارید. این نحوه خاموش و روشن شدن دستگاه فرز باعث حفظ جان کاربر می شود و موجب می شود خطر کمتری جان کاربر را حین کار با دستگاه تهدید کند.

تفاوت فرز و مینی فرز

هم چنین ببینید: مینی فرز ادون

مینی فرز

دستگاه مینی فرز یکی از ابزار های کاربردی و چند کاره است که نیروی مورد نیاز برای کار را از طریق نیروی الکتریسیته تامین می‌ کند و برای برش سنگ و فلزات، پاکسازی سطوح، برداشتن مواد اضافی از روی قطعه و آماده‌سازی سطوح مورد استفاده قرار می گیرد. مینی فرز های برقی انواع مختلفی دارند که عبارتند از: مینی فرز دیمردار، مینی فرز دم بلند، مینی فرز دم کوتاه. هر چه قدر قدرت مینی فرز ها بیشتر باشد، حجم پوسته آن بیشتر خواهد بود و دستگاه دارای المان هایی مانند سیستم های امنیتی و کلید دور متغیر خواهد بود و چنین مینی فرزهایی از درجه بالایی از امنیت برخوردارند و قیمت بالاتری نیز دارند.

تفاوت فرز و مینی فرز

فرز و مینی فرز دو ابزار بسیار قدرتمند هستند که در کارهایی مانند برش قطعات مختلف، تراشیدن و تیز کردن به افراد کمک می کنند. این دو ابزار تفاوت هایی با هم دارند که از جمله آنها می توان به مواردزیر اشاره کرد:

  • کاربرد

مینی فرز ها مانند فرز ها به طور دائمی و گسترده به کار نمی روند و کاربرد صنعتی ندارند و برای کار های خانگی و کارگاه های کوچک مناسب هستند، در صورتی که دستگاه های فرز برای کار های بزرگ استفاده می شوند و کاربرد صنعتی دارند.

  • قطر صفحه

مینی فرز ها دیسک های کوچکتری دارند و به همین علت عمق برش کمتری را نسبت به فرز ها به کاربران ارائه می دهند. همچنین مینی فرز ها به علت کوچک بودن صفحه دیسکشان توان ساب زنی کمتری نسبت به فرزهای معمولی دارند و از آنها برای ساب زدن سطوح کوچک استفاده می شود؛ بنابراین در صورتی که نیاز دارید که سطح زیادی را در مدت زمان کمی ساب بزنید فرزها گزینه مناسبی هستند.

  • وزن دستگاه

وزن مینی فرز ها از فرز ها کمتر است و ابعاد آن نیز کوچک‌تر است و به همین علت کار با مینی فرز ها راحت تر است و حمل نقل آنها آسان تر است و به کمک آنها می توان کار ها را با انعطاف پذیری بیشتر و با خستگی کمتر حین کار انجام داد.

  • قدرت و توان

قدرت و توان فرز ها از مینی فرز ها بیشتر است و برای کار های طولانی در مدت زمان زیاد  بسیار مناسب است در صورتی که قدرت مینی فرز ها کمتر از فرزها است و معمولا برای کار های سبک مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سرعت و قدرت موتور

قدرت موتور دستگاه های فرز از 1800 تا 2800 وات است و حداکثر سرعت آنها 6500 دور در دقیقه در نوع سنگبری و حداکثر 8500 دور در دقیقه در نوع آهنگری است. قدرت موتور دستگاه های مینی فرز از 600 تا 1700 وات است و سرعت آنها 3000 تا 11000 دور در دقیقه در نوع دیمر دار است.

فرق فرز و مینی فرز

همچنین ببینید: مینی فرز کلید بغل باس

مزیت مینی فرز نسبت به فرز

  • حمل و نقل آسان تر
  • وزن کمتر و ابعاد کوچک‌تر
  • خستگی کمتر کاربران  حین کار با دستگاه

مزیت فرز نسبت به مینی فرز

  • کاربرد گسترده‌تر
  • عمق برش بیشتر و توان ساب زنی بیشتر
  • قدرت و توان بالا و توانایی انجام کار های طولانی مدت و سنگین

راهنمای خرید بهترین فرز

امروزه انواع مختلفی از ابزار آلات برقی در بازار موجود است که انتخاب را برای کاربران سخت کرده است. پیش از خرید هر نوع وسیله ای باید به یک سری نکات توجه کرد تا بتوان خرید مناسبی داشت و نیاز های خود را برطرف کرد. در این قسمت مقاله سعی داریم یک سری اطلاعات کلی در مورد ویژگی هایی که یک دستگاه فرز باید داشته باشد، در اختیار شما قرار دهیم تا بهترین دستگاه فرز را انتخاب و خرید نمایید.

  • ‌سایز دیسک

دیسک ها در سایز ها و اندازه های مختلفی هستند که با توجه به نیاز و نوع کار خود می توانید آن را انتخاب کنید. معمولا دیسک هایی با سایز های 115 میلی‌متر و 230 میلی‌متر محبوب ترین و پر کاربردترین  نوع دیسک ها هستند.

  • جنس صفحه دیسک

به علت اینکه از دستگاه فرز برای برش و سایش و تیز کردن مواد و متریال مختلف استفاده می شود، انواع دیسک ها در 5 جنس مختلف در بازار موجود است که با توجه به نوع کار خود می توانید از آنها استفاده کنید.

  • قدرت موتور

قدرت موتور و دستگاه به هم وابسته هستند و هر چه قدر قدرت موتور بالاتر باشد قدرت دستگاه نیز بالاتر است و می توان از آن برای کار های سنگین و صنعتی طولانی مدت استفاده کرد و فرز های با توان کمتر برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • سرعت

سرعت زیاد در فرز ها بسیار خطرناک است و به همین علت یکی از موارد مهمی که باید در هنگام خرید دستگاه فرز به توجه شود سرعت است. سرعت فرزهای سنگبری 6500-0 دور در دقیقه و سرعت فرز های آهنگری 8500-0 دور در دقیقه است.

فرز و مینی فرز

همچنین ببینید: مینی فرز آپ اسپریت

راهنمای خرید بهترین مینی فرز

شما می توانید با کسب اطلاعات و آگاهی مناسب در زمینه خرید مینی فرز، انتخابی مناسب داشته باشید و نیاز خود را به خوبی برطرف نمایید. در این قسمت مقاله به یک سری اطلاعات کلی در مورد ویژگی هایی که یک دستگاه مینی فرز باید داشته باشد، اشاره می کنیم تا بهترین دستگاه مینی فرز را انتخاب و خرید نمایید.

  • منبع تغذیه مینی فرز

مینی فرز شارژی: منبع تغذیه این نوع دستگاه شارژی است و به همین علت نمی توان از آن در مکان هایی که دسترسی به برق ندارد، استفاده کرد. مینی فرز شارژی دارای مزایای زیادی از جمله: سبک و قابل حمل بودن، صدای کم و قیمت مناسب است.  

مینی فرز برقی: این نوع مینی فرز بسیار پرمصرف و پرکاربرد است و فقط در مکان هایی که سیم کشی برق وجود دارد قابل استفاده است و صدای نسبتا بالایی نیز دارد. قیمت مناسب و کارایی بالا از جمله مزیت های مینی فرز برقی است.

مینی فرز بادی: این نوع مینی فرز به کمک کمپرسور باد کار می کند و برای کار به مخزن باد نیاز و قیمت نسبتا بالایی نیز دارد. صدای کم و استهلاک بسیار پایین از جمله مزایای مینی فرز بادی است.

  • قدرت مینی فرز

سرعت چرخش به قدرت مینی فرز وابسته است و هر چه قدر قدرت مینی فرز بیشتر باشد، سرعت چرخش نیز بالاتر خواهد بود و موجب برش راحت تر و سریع تر قطعه می شود. معمولا مینی فرز ها قدرتی معادل 600 تا 1700 وات دارند.

  • سرعت مینی فرز

در صورتی که از مینی فرزها برای برش سنگ استفاده شود، صفحات برش خواهند شکست بنابراین از این وسیله عموما برای برش آهن استفاده می کنیم. به طور کلی جهت برش قطعات فلزی از سرعت بالا و جهت برش قطعات سنگی از سرعت پایین باید استفاده کرد. در صورتی که مینی فرز دیمردار تهیه کنید می توانید به راحتی سرعت آن را تنظیم کنید و قطعات مختلف را به راحتی برش دهید.

  • استارت نرم

بعضی از دستگاه های مینی فرز که قیمت نسبتا بالاتری دارند استارت نرم دارند و با فشردن کلید پاور بدون این که کوچکترین شوکی به دستگاه وارد شود سرعت دستگاه به آرامی افزایش پیدا می کند.  

  • قطر صفحه برش

هر چه قطر صفحه برش بزرگتر باشد موتور مینی فرز نیز قوی تر است. البته توجه داشته باشید که برای زودترو بهتر انجام شدن کارها نیازی نیست دیسک بزرگی خریداری کنید بلکه باید دیسکی را که مناسب کارتان باشد تهیه کنید.

  • دسته کمکی مینی فرز

دسته  های کمکی که در دو نوع معمولی و ضد لرزش عرضه می شوند، کمک بزرگی به کاربر می کنند تا تسلط بیشتری روی کار و دستگاه داشته باشند.

  •  جنس و طول سیم کابل

جنس کابل و طول آن از مهم ترین مواردی هستند که باید به آنها توجه شود زیرا در صورتی که سیم دستگاه طول مناسبی داشته باشد قدرت مانور بیشتری حین کار خواهید داشت.

فرز بهتر است یا مینی فرز

همچنین ببینید: مینی فرز باس

شما عزیزان می توانید جهت خرید و اطلاع از آخرین قیمت فرز و مینی فرز و آشنایی بیشتر با مشخصات و ویژگی های این ابزارآلات به سایت فروشگاه ابزارآلات عالمی مراجعه کنید. همچنین می توانید سؤالات، نظرات و پیشنهادات خود را جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله کامنت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *