آموزش کار, مقالات

جوشکاری طلا و جواهرات چگونه انجام می شود؟

جوشکاری طلا و جواهر

جوشکاری فرآیندی برای اتصال فلزات به یکدیگر می باشد. تفاوت در آلیاژ و ضخامت هر نوع فلز باعث می شود تا برای جوش هر کدام از آنها از روش خاصی استفاده شود. طلا و نقره دو نوع فلز پر کاربرد می باشند که برای ساخت آنها از فرآیند جوشکاری استفاده می شود. به طور کلی جوشکاری جواهرات مانند طلا و نقره با دستگاه های مخصوص به این کار انجام می شود. با توجه به اینکه طلا و نقره از فلزات بسیار ظریف می باشند انجام جوشکاری بر روی آنها نیاز به آموزش های تخصصی دارد.

جوشکاری جواهرات چیست؟

جوشکاری فرایندی ضروری برای ساخت انواع جواهر آلات است که همواره مورد توجه طراحان و سازندگان آن قرار دارد. امروزه روش ها دستگاه های پیشرفته و متنوعی برای انجام این کار ساخته شده اند. توجه داشته باشید که برای جوشکاری جواهرات ابدا به یک مکان امن احتیاج دارید. در ادامه ی این مبحث به بررسی روش های جوشکاری طلا و نقره می پردازیم.

جوشکاری طلا و جواهر

همچنین ببینید: اینورتر جوشکاری ادون

جوشکاری طلا و نقره و معرفی کاربرد های آن

طلا فلزی با ارزش و قیمتی می باشد که اغلب برای موارد زینتی به کار برده می شود. سازندگان جواهرات با استفاد از روش های مختلف، عملیات ساخت و پرداخت را بر روی این فلز انجام می دهند تا طلا را به شکلی تبدیل کنند که برای استفاده ی افراد آماده شود. یکی از این روش ها جوشکاری طلا می باشد. داشتن تخصص و مهارت کافی و ابزار مناسب از مهم ترین نکاتی است که برای انجام این کار باید به آن اشاره کرد.

انجام جوشکاری نقره نیز نیاز به دقت و ظرافت بالا دارد و برای انجام این کار لازم است تا مشعل جوش با دقت و به درستی تنظیم شود. زیاد بودن بیش از حد شعله باعث سوختن فلز می شود، همچنین کم بودن این شعله موجب می شود تا جوش انجام نشود. جوشکاری نقره یکی از روش های پرکاربرد برای ساخت انواع جواهرآلات، به خصوص برای ساخت انگشتر می باشد.

کاربرد جوشکاری طلا و نقره

از جوش طلا و نقره در موارد مختلف برای ساخت انواع زیورآلات و جواهرآلات استفاده می شود. بنا بر این اگر بخواهیم دو مورد از کاربرد های مهم این فرآیند را نام ببریم، می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جواهر سازی
  • دندانپزشکی

البته کاربرد نقره در موارد دندانپزشکی بسیار کم‌تر از طلا می باشد. هم چنین از جوش طلا در برخی صنایع مانند هواپیمایی و هوا و فضا نیز استفاده می شود.

جوشکاری طلا و جواهر

همچنین ببینید: دستگاه جوش تفنگی

نحوه ی انجام جوشکاری طلا و نقره

روشی که برای انجام جوشکاری طلا و نقره استفاده می شود، جوشکاری تیگ (TIG) نام دارد. این روش که در ساخت جواهر آلات و صنایع دیگر بسیار پرکاربرد می باشد، جوش های ظریف و بسیار محکم به وجود می آورد. جوشکاری تیگ با استفاده از گاز تنگستن خنثی انجام می شود. به این روش جوش آرگون هم گفته می شود. برای جوش فلزات قیمتی و گرانبها علاوه بر روش تیگ، از دستگاه جوش لیزری، اسمیت و لمپرت هم انجام می شود.

معرفی دستگاه های جوشکاری طلا و جواهرات

همانطور که گفته شد، برای جوش جواهرآلات از دستگاه ها و روش های مختلفی استفاده می شود که به بررسی آنها می پردازیم.

  • دستگاه جوش تیگ
  • دستگاه جوش لیزری
  • دستگاه جوش اسمیت
  • دستگاه جوش لمپرت

جوشکاری طلا با روش تیگ (TIG)

مزیت های استفاده از این روش بیشتر از روش ها ی دیگر جوشکاری جواهرآلات می باشد. از مزیت های استفاده از روش تیگ برای جوش طلا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از جوشکاری تیگ در فرآیند مونتاژ
  • امکان استفاده از جوشکاری آرگون هنگام انجام ریخته گری
  • استفاده از روش جوشکاری تیگ برای تعمیر و ساخت جواهرآلات
  • ایجاد جوش های بسیار ظریف،محکم و غیرقابل شناسایی هنگام جوش طلا
  • پیش از مونتاژ جواهراتی که از قطعات زیادی تشکیل شده اند، می توان از این دستگاه برای ریخته گری جاهایی که دسترسی سختی دارند استفاده کرد.

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری تیگ طلا و نقره

جوشکاری طلا و نقره نسبت به فلزات دیگر از حساسیت های بالا تری برخوردار است. جوش این فلزات باید کاملا دقیق و ظریف باشد. از جمله تجهیزاتی که برای شروع جوش با روش TIG نیاز است به شرح زیر است:

  • مشعل جوشکاری
  • دستگاه جوشکاری
  • گاز محافظ
  • الکترود

نکات ایمنی مهم هنگام انجام جوشکاری طلا با روش تیگ

این روش در حرارت بالا و همراه با پاشش مواد مذاب انجام می شود. این موضوع خطرناک است و لازم است که افرادی که در معرض این اتفاق قرار دارند با استفاده از وسایل ایمنی و مناسب از خود محافظت کنند. وجود تهویه مناسب هنگام جوشکاری طلا، استفاده از دستکش ایمنی و استفاده از شیلد و عینک محافظ از مهم ترین مواردی است که هنگام جوش جواهرات باید به آن توجه داشته باشید.

جوشکاری طلا و جواهر

همچنین ببینید: اینورتر جوشکاری باس

جوشکاری جواهرات با دستگاه جوش لیزری

جوشکاری فرآیندی است که اتصال فلزات را با استفاد از حرارت انجام می دهد. در روش جوش طلا با لیزر، حرارت مورد نیاز برای این کار توسط لیزر به قطعه ی مورد نظر انتقال می یابد. بعد از انتقال حرارت، فلز کم کم ذوب می شود و جوش انجام  میشود. توجه به توان و فرکانس دستگاه، از نکات مهم هنگام انجام جوش طلا با این روش می باشد.

مزیت های جوشکاری طلا با روش لیزری

  • اثر با قی مانده بر روی قطعه ی کار پس از پایان جوشکار بسیار کم است.

  • از این روش می توان برای جوش انواع فلزات قیمتی و گرانبها استفاده کرد.

  • جوشکاری جواهر با استفاده از این روش بسیار ظریف و غیرقابل شناسایی می باشد.

نکات مهم برای نگهداری دستگاه جوش لیزری طلا

برای افزایش کارآی و طول عمر دستگاه لازم است برای نگهداری این دستگاه به مواردی توجه داشته باشید.

  • به طور مرتب دستگاه را تمیز کنید.
  • برای پر کردن مخزن این دستگاه از آب مقطر و تصفیه شده استفاد کنید.
  • برای تمیز کردن لنز محافظ از پارچه های تمیز، بدون غبار و الکل اتیلیک استفاده کنید.

جوشکاری طلا و جواهر

همچنین ببینید: اینورتر جوشکاری آپ اسپریت

جوش طلا با اسمیت

جوشکاری طلا با روش سرپیک اسمیت یکی از روش های جوش فلزات گرانبها است که توسط سرپیک و مخلوط برخی از گاز ها مانند بوتان، پرسی و اکسیژن انجام می شود. از سرپیک می توان برای اتصال فلزات ظریف و نازک استفاده کرد. شعله و گاز مورد نظر برای انجام جوش توسط اسپیک، از طریق نازل های مخصوصی که برای این دستگاه جوش وجود دارد امکان پذیر است. یکی از ویژگی های مهم روش اسمیت امکان نقطه زنی توسط این دستگاه می باشد. برای این کار به تخصص و مهارت کافی نیاز است.

جوشکاری طلا با لمپرت

جوش جواهرات با استفاده از این دستگاه جوش با سرعت و دقت بالایی انجام می شود. به همین دلیل استفاده از دستگاه جوش لمپرت باعث بالا رفتن سرعت کاربران می شود. در این روش محل اتصال دو قطعه ی مورد نظر ذوب می شوند و حین سرد شدن، به یکدیگر متصل می شوند. حرارت مورد نیاز برای جوشکاری طلا با لمپرت از طریق قوس الکتریکی که بین تنگستن و قطعه ی طلا به وجود می آید، تامین می شود.

از مزایای جوش طلا با لمپرت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمل و نقل دستگاه لمپرت آسان می باشد.
  • روش انجام این جوشکاری بسیار ساده است.
  • دقت و سرعت جوشکاری با دستگاه لمپرت بسیار بالا است.
  • در روش جوشکاری با لمپرت قابلیت کنترل حرارت وجود دارد.
  • قطعات ظریف و کم ضخامت به راحتی با این روش جوشکاری می شوند.
  • برای افزایش کیفیت جوش قطعات در این روش از گاز آرگون استفاده می شود.

توابع پالسر برای جوش طلا و جواهر

توابع پالسر به برخی از فاکتور های دستگاه های جوش طلا گفته می شود. پالسر سه کار مهم را برای دستگاه جوش طلا انجام می دهد:

تنظیم پالس ها در ثانیه: با استفاده از فرکانس های پالس، عمق جوش کنترل می شود که این موضوع سبب ایجاد جوش های با کیفیت می شود. برای کار بر روی قطعات بسیار نازک اندازه ی پالس ها نباید بیش از حد باشد.

تنظیم آمپراژ: آمپراژ را می توان به وسیله  پدال پا کنترل کرد. دما از 1 تا 200 درجه ی سانتی گراد قابل تنظیم می باشد. دما در نقطه ی جوش و آمپراژ با هم رابطه ی مستقیم دارند. یعنی با افزایش آمپراژ، دمای نقطه ی جوش نیز بیشتر می شود. برای قطعات نازک می توان با کاهش درجه ی آمپراژ ریسک آسیب دیدن قطعه را کاهش داد.

تنظیم درصد آمپراژ پس زمینه: این مورد بین بازه ی 30 تا 60 درصد تنظیم می شود و نمایانگر درصدی از بیشینه ی آمپراژ می باشد.

در بسیاری از پروژه های جوشکاری طلا، نقره و جواهرات به پالس کم و آمپراژ پایین نیاز است.

همچنین ببینید: اینورتر جوشکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *