مقالات, مقایسه ابزارآلات

تفاوت پیستوله برقی خرطومی با معمولی

تفاوت پیستوله برقی خرطومی با معمولی

یکی از روش‌هایی که امروزه برای بازسازی خانه‌ها و ساخت وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرد، رنگ آمیزی است. رنگ آمیزی با استفاده از روش‌های سنتی مانند فرچه و غلتک بسیار وقت گیر و مشکل است. امروزه یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در رنگ پاشی، پیستوله های برقی هستند. پیستوله رنگ پاش برقی برای رنگ آمیزی دیوار، درب‌ها، مبل و… که نیازی به استفاده‌ی قلم‌های رنگ آمیزی ندارند، استفاده می‌شود. این ابزار با استفاده از تکنولوژی خاصی رنگ را اسپری می‌کند. علاوه بر پیستوله برقی، پیستوله بادی نیز وجود دارد که باعث یکنواخت نمودن عملیات پاشش رنگ می شوند.

استفاده از پیستوله‌های برقی باعث افزایش سرعت کار، صرفه‌جویی در زمان و یکنواختی در رنگ آمیزی می‌شود. پیستوله‌ها منابع تغذیه متفاوتی دارند. برخی از پیستوله‌ها با استفاده از منبع برق و برخی دیگر با استفاده از ذخیره کردن هوا در مخازن، انرژی خود را تامین می‌کنند.

پیستوله‌های برقی دارای دو مخزن هستند که یکی از آن‌ها دارای هوا و دیگری دارای رنگ می‌باشد. با برخورد هوای موجود در مخزن با رنگ‌ها، رنگ درون مخزن پودر شده و به بیرون پاشیده می‌شود. از اجزای پیستوله‌های رنگ پاش می‌توان به مخزن رنگ، ماشه پیستوله، پیچ تنظیم پاشش، ایرکپ (سرپوش پاشش)، نازل پیستوله و پیچ تنظیم سیال اشاره کرد.

پیستوله‌های برقی دارای بخشی به نام تفنگ پاشش یا اسپری گان هستند. اسپری گان انواع مختلفی دارد که پودر رنگی را به بیرون پخش می‌کند.

به‌طور کلی مکانیزم رنگ پاش‌های برقی را می‌توان این‌گونه شرح داد که رنگ رقیق شده توسط تینر را با هوا ترکیب و با سرعت بالا این ذرات پودری را روی سطوح مختلف اسپری می‌کنند. پیستوله‌های برقی مدل‌ها و انواع متفاوتی دارند که یکی از آن‌ها پیستوله خرطومی است. در این مدل مخزن رنگ همانند یک جاروبرقی با استفاده از یک لوله خرطومی به دستگاه پخش‌کننده، متصل است. مکانیزم کار در پیستوله‌های برقی معمولی و خرطومی همانند یکدیگر بوده و تنها تفاوت آن‌ها در محل قرارگیری موتور آن است.

تفاوت پیستوله معمولی و پیستوله خرطومی

انواع پیستوله برقی برخلاف رنگ‌آمیزی دستی با فرچه یا غلتک، از خود اثری روی دیوار برجای نمی‌گذارند و همچنین فرآیند رنگ آمیزی را نیز کوتاه‌تر می‌کنند. پیستوله‌های برقی و خرطومی از نظر مکانیسم کار، هر دو رنگ را تبدیل به گاز و سپس به شکل پد رنگی پخش می‌کنند؛ اما در کنار این شباهت‌ها هر کدام تفاوت‌هایی نیز دارند. وجود این تفاوت‌ها باعث ایجاد کاربردهای متفاوتی از پیستوله برقی و خرطومی در صنایع شده‌است. بنابراین بهتر است که قبل از خرید هر کدام از پیستوله‌ها، در ابتدا با ویژگی‌ها و کارایی آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

یکی از تفاوت‌هایی که در این دو نوع پیستوله بسیار زیاد به‌چشم می‌آید، وجود خرطوم در پیستوله خرطومی است. در هر دو رنگ پاش هوای مورد نیاز برای پودر کردن رنگ توسط موتور ایجاد می‌شود؛ تنها با این تفاوت که در پیستوله معمولی موتور به‌صورت مستقیم به بخش تفنگی متصل است؛ اما در پیستوله خرطومی، موتور و بخش تفنگی با استفاده از یک خرطوم چند متری به یکدیگر متصل هستند.

یکی دیگر از تفاوت‌های پیستوله برقی و خرطومی، کارایی آن‌ها است. پیستوله‌های خرطومی دارای کارایی بیشتری نسبت به پیستوله معمولی هستند. در پیستوله‌های خرطومی به‌راحتی می‌توان جهت قرارگیری اسپری گان را تغییر داد. به‌عنوان مثال رنگ آمیزی سقف با استفاده از پیستوله‌های خرطومی راحت‌تر از رنگ پاش‌های دیگر است.

برای افزایش عمر و نگهداری بهتر پیستوله‌ها باید تمامی اجزای جداشدنی را پس از پایان رنگ آمیزی با یک پاک‌کننده قوی مانند تینر، تمامی پیستوله را بشوئید و سپس با پارچه‌ای تمیز آن‌ها را خشک کرده و در جای خود قرار دهید. همچنین به‌دلیل تولید باد توسط موتور باید هنگام کار فرصت سرد شدن و استراحت را به موتور بدهید. پیستوله‌های برقی برای کارهای سبک و خانگی طراحی شده‌اند و استفاده از آن‌ها در طولانی مدت، باعث داغ‌شدن و آسیب رساندن به دستگاه می‌شود.

مزایا و معایب پیستوله رنگ پاش معمولی

تمامی ابزارها حتی پیشرفته‌ترین آن‌ها نیز همواره دارای مزایا و معایبی هستند. در ادامه به مزایا و معایب پیستوله‌های برقی می‌پردازیم.

سرعت بالا و یکنواختی

از مهم‌ترین مزایای پیستوله‌های برقی سرعت بالا و رنگ شدن یکنواخت سطح می‌باشد. این پیستوله‌ها دارای قدرت بالا و عملکرد قوی هستند که باعث استفاده از آن‌ها در کارهای سنگین و صنعتی می‌شود.

کاربرد گسترده

از پیستوله‌های برقی می‌توان در صنایع گوناگون مانند ساخت و ساز، مونتاژ و صنایع صنعتی استفاده کرد.

عدم نیاز به کمپرسور هوا

از اصلی‌ترین مزیت‌های پیستوله‌ برقی می‌توان به عدم نیاز تجهیزات هوای فشرده و هوا پیستوله است.

کنترل آسان و دقیق

در پیستوله‌‌های برقی به‌دلیل به‌کارگیری موتورهای الکتریکی، می‌توان سرعت و قدرت اجرای آن‌ها را به‌راحتی کنترل و تنظیم کرد.

کارکرد مداوم

پیستوله‌های برقی همان‌طور که از نامشان پیداست، به برق متصل می‌شوند. در نتیجه این ابزار بدون نیاز به شارژ یا تعویض باتری کار می‌کند.

صرفه جویی در زمان و مصرف رنگ کمتر

پیستوله‌های برقی در مقایسه با قلم مو و غلتک، در رنگ کاری سرعت بیشتری دارند. در رنگ کاری با استفاده از قلم مو و غلتک نیاز است تا شما چندین بار فرآیند را تکرار کنید؛ اما با استفاده از پیستوله های برقی و پاشیدن رنگ به صورت یک دست، رنگ کاری به پایان می‌رسد و نیازی به تکرار مجدد نخواهید داشت. همچنین این پیستوله‌ها دارای سرعت بالا، صرفه جویی در انرژی و زمان در تمامی مصارف خانگی و صنعتی هستند.

معایب پیستوله‌های برقی

از اصلی‌ترین معایب پیستوله‌های برقی می‌توان به وابستگی آن‌ها به برق اشاره کرد. این وابستگی می‌تواند در مکان‌هایی که دسترسی به برق مشکل است، محدودیت‌هایی را ایجاد کند؛ اما از دیگر معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناخوشایند بودن صدای بالا در برخی از مدل ها
  • قیمت بالای پیستوله‌های برقی نسبت به پیستوله‌های بادی
  • نگهداری و رسیدگی منظم

پیستوله برقی معمولی

مزایا و معایب پیستوله رنگ پاش خرطومی

کارکرد و بازدهی پیستوله‌های خرطومی دقیقاً مانند پیستوله‌های برقی می‌باشند؛ اما در بعضی از موارد مزایا و معایبی نیز نسبت به این پیستوله‌ها دارند که به شرح زیر هستند.

  • به‌دلیل پاشش رنگ به‌صورت اسپری در رنگ آمیزی‌های با دقت بالا، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
  • بیشتر در صنایع خودروسازی، دوچرخه‌سازی، دکوراسیون و مبلمان کاربرد دارند.
  • در مقایسه با پیستوله‌های بادی قیمت کمتری دارند.
  • پیستوله‌های خرطومی دارای خرطوم یا شیلنگ بلندی هستند که ممکن است در هنگام کار با آن‌ها به زیر پا آمده و شکسته شوند.
  • تغییر جهت رنگ آمیزی در این پیستوله ها راحت است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید با این نوع پیستوله‌ها به‌راحتی سقف را رنگ آمیزی کنید.
  • برای افزایش طول عمر این دستگاه نیاز به تعمیر و نگهداری همیشگی دارید.
  • این پیستوله‌ها نسبت به پیستوله‌های بادی فشار باد کمتری دارند؛ به همین دلیل نمی‌توان به‌طور دائم با آن‌ها عمل رنگ آمیزی را انجام داد.
  • در این پیستوله‌ها نمی‌توان میزان هوا و حجم رنگ خروجی را تنظیم کرد.
  • برای کارهای صنعتی و گسترده مناسب نیستند.
  • موتور این پیستوله‌ها برای تولید فشار هوای بالا باید به‌صورت مداوم روشن باشد.
  • در مقایسه با پیستوله‌های بادی از مصرف رنگ کمتری در مصارف خانگی برخوردار هستند.

شما می‌توانید برای پاشیدن مواد ضدزنگ، روغن جلا، انواع جوهر و حتی آبرنگ نیز از پیستوله‌ها استفاده کنید. برای استفاده مایعات، بهتر است مایع به مقدار کافی رقیق باشد.

برای جلوگیری از زنگ زدن و خراب شدن قسمت‌های فلزی رنگ‌پاش بهتر است که آن را با آب شست‌وشو ندهید. همچنین از آنجایی که این دستگاه با برق کار می‌کند ممکن است خطر برق گرفتگی را نیز چند برابر نماید.

در هنگام کار با هر نوع از پیستوله‌های رنگ‌پاشی، باید از وسایل ایمنی مانند عینک و ماسک تنفسی استفاده کنید. همچنین رنگ آمیزی را در محیط‌هایی که دارای تهویه مناسب هستند، انجام دهید.

کاربرد پیستوله معمولی و خرطومی

اولین بار در سال 1892 آقای ویلیام با استفاده از شیلنگ، سوزن مخصوص، سرب سفید و نفت توانست یک دستگاه رنگ پاشی ابتدایی را برای خود بسازد. این دستگاه از نظر کارایی و ظاهر، شباهت‌های زیادی به پیستوله‌ های امروزی داشتگ اما با گذشت زمان آقای ادوارد در سال 1949 دستگاه ابتدایی را با استفاده از تکنیک تبدیل گاز به ذرات گسترش داد و بعد از آن به طور رسمی از این دستگاه‌ها برای رنگ کاری استفاده شد.

در ابتدا بیشترین کاربرد و اسفاده از پیستوله‌ها برای رنگ کاری در ساختمان‌ها یا وسایل دیگر بوده؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت دستگاه‌ها در پوشش دهی بیشتر سطوح در مدت زمان کم، انواع مختلفی از پیستوله‌ها در صنایع متفاوتی کاربرد دارند. از بیشترین کاربرد پیستوله‌ های برقی به غیر از رنگ آمیزی ساختمان‌ها، می‌توان به رنگ کردن خودروها در صنایع خودروسازی نیز اشاره کرد.

از دیگر کاربردهای پیستوله‌های برقی و خرطومی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تزئینات معماری و نقاشی ساختمان‌ها و نماهای داخلی منازل
  • نقاشی و تزئین مبلمان، انواع میزها، اشیاء چوبی
  • نقاشی‌ های خیابانی و ایجاد آثار روی بوم یا پارچه
  • سازه‌های فلزی مانند در، پنجره، نرده‌ها
  • رنگ آمیزی بدنه دوچرخه و انواع موتور سیکلت‌ها
  • رنگ آمیزی قطعات صنعتی و شیرآلات
  • ضدعفونی کردن محیط
سخن پایانی

امروزه یکی از جالب‌ترین کاربردهای پیستوله‌‌های برقی تزئین کیک، شیرینی و سفره آرایی می‌باشد. به گونه‌ای که می‌توان به‌راحتی با استفاده از این ابزار ساده و رنگ‌های خوراکی طرح‌های متفاوتی را ایجاد کرد. با توجه به تنوع بسیار زیاد انواع پیستوله ها، استفاده از هر کدام می‌تواند کار شما را راحت‌تر و آسان‌تر کند. با این حال شما باید با توجه به نکات ذکر شده و بررسی موارد بالا بهترین ابزار متناسب با کار و فعالیت خود را انتخاب نمایید.

فروشگاه ابزار عالمی ارائه دهنده انواع پیستوله های بادی و پیستوله های برقی با بهترین کیفیت و کم‌ترین قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *