آشنایی با ابزار, مقالات

اجزای پیستوله برقی

اجزای پیستوله برقی

پیستوله برقی یا پیستوله رنگ پاش، همان رنگ‌پاش‌هایی هستند که با پاشش خاص خود در رنگ‌آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. درون این ابزار دو مخزن رنگ و مخزن هوا قرار گرفته‌ا‌ند که در اثر برخورد هوا با رنگ، آن را به‌صورت پودری درمی‌آورند و در نهایت باعث اسپری رنگ به سمت بیرون می‌شوند. پیستوله‌ها از ابزارهای مهم رنگ‌پاشی می‌باشند. استفاده از پیستوله برقی سرعت کار را افزایش می‌دهد و سبب رنگ شدن سطوح به‌صورت یکنواخت می‌گردد. همچنین در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود. معمولاً از پیستوله‌های برقی در دو مدل افقی و عمودی استفاده می‌کنند.

اجزای رنگ پاش برقی

پیستوله برقی با توجه به نوع پاشش رنگ از قطعاتی تشکیل شده است که در زیر به برخی از قطعات پیستوله برقی اشاره می‌کنیم.

  • فیلتر
  • سوئیچ
  • ساچمه
  • سیم تغذیه
  • مهره فولادی
  • بوبین
  • لوله برنجی
  • دکمه انتخاب مقدار رنگ
  • بدنه اصلی
  • محکم کننده مخزن
  • فنر پستانک
  • سر لوله برنجی
  • ترمینال
  • کلاهک مفصلی
اجزای رنگ پاش برقی

اجزای پیستوله رنگ

راهنمای استفاده از پیستوله برقی

  1. در پیستوله برقی رنگ از راست به چپ و از چپ به راست پاشیده می‌شود و در هر دور باید یک بار ماشه را بکشید و رها کنید.
  2. زمان رنگ‌آمیزی، پیستوله رنگ پاش باید موازی با سطح حرکت کند. حرکت این پیستوله به‌صورت قوسی باعث می‌شود تا فاصله تفنگ از سطح در وسط کم شده‌و در طرفین افزایش یابد.
  3. فاصله درست با توجه به انواع رنگ‌های مختلف و غلظت آن‌ها، بین 15 تا 30 سانتی‌متر است. در هر بار ضربه تقریباً 50 درصد قسمت رنگ‌شده با ضربه قبلی به‌وسیله ضربه جدید پوشانده‌ خواهد شد. علت این امر فشردگی متفاوت رنگ از تفنگ می‌باشد.
  4. تناسب فاصله تفنگ و سطح کار بسیار مهم می‌باشد. در فاصله کم پراکندگی رنگ به‌صورت ضخیم خواهد بود. همچنین در فاصله زیاد رنگ به‌صورت نازک و پراکنده پخش می‌شود.
  5. همیشه رنگ‌آمیزی باید از نزدیک‌ترین لبه به شما انجام گیرد تا دایره‌ رنگ به قسمت مخالف برود؛ یعنی به سمتی که هنوز رنگ نشده است. اگر رنگ‌آمیزی را از طرف مقابل شروع کنیم، دایره رنگ به‌صورت خشن می‌نشیند.
  6. دمای رنگ اسپری و دمای قطعه در کیفیت کار بسیار مؤثر است. دمای رنگ اسپری 22 درجه سانتی‌گراد، تنها باید از 22 تا 30 درجه سانتی‌گراد باشد.

فشار هوای مورد نیاز برای پودر کردن رنگ، به ماده و غلظت رنگ وابسته‌می‌باشد. اگر فشار خیلی کم باشد باعث دور شدن کامل رنگ و ایجاد چین و چروک در سطح رنگ‌شده نخواهد شد و در صورت زیاد بودن فشار، سطح رنگ‌شده به صورت دانه‌بندی درمی‌آید. پیستوله رنگ پاش برقی باید به شکلی باشد که هوا و رنگ به نسبت متعادل با یکدیگر ترکیب شوند و سپس این ترکیب از درپوش پیستوله برقی خارج گردد. البته این نیز به کیفیت هوای تولید شده به وسیله کمپرس هوا وابسته است.

کاربردهای پیستوله برقی چیست؟

اصلی‌ترین کاربرد آن رنگ آمیزی سطوح مختلف خارجی است. معمولاً این ابزار در رنگ‌کاری کاربرد فراوان دارد؛ زیرا حجم فراوانی از رنگ به شکل اسپری از راه نازل به بیرون پاشیده می‌شود. در صنعت خودروسازی، دوچرخه‌سازی، دکوراسیون داخلی منزل و اداره از پیستوله برقی استفاده فراوانی می‌شود. از کاربردهای دیگر پیستوله رنگ پاش عبارتند از:

  • رنگ‌آمیزی دیوار
  • رنگ‌آمیزی نرده‌ها
  • پاشیدن مواد ضدعفونی کننده
  • رنگ‌آمیزی سطوح چوبی و مبلمان
  • رنگ‌آمیزی محصولات در کارخانه‌های صنعتی

پیستوله برقی چگونه کار می‌کند؟

پیستوله برقی دارای یکسری اجزای مختلف است که عملکرد این اجزا در کنار یکدیگر باعث پاشش رنگ روی سطوح مختلف می‌شود. مکانیسم عملکرد پیستوله رنگ پاش به‌گونه‌ای است که مایع رنگ در اثر اعمال جریان هوا با فشار بالا به‌صورت پودر درمی‌آید و در نتیجه با سرعت روی سطح مورد نظر اسپری می‌شود. در این پیستوله از طریق موتور رنگ پاش جریان هوا ایجاد می‌گردد و با ذرات مایع رنگ آمیخته می‌شود. ذرات پودری رنگ توسط نازل به خارج از دستگاه هدایت شده و پاشیده می‌شوند.

مزایای استفاده از پیستوله رنگ پاش

  1. به علت داشتن حجم و وزن کم به آسانی جابجا می‌شود.
  2. قیمت پیستوله رنگ پاش ارزان است و می‌توانید با پرداخت هزینه خیلی کم یک پیستوله تهیه کنید.
  3. سرعت عمل پیستوله رنگ پاش بیشتر از قلم مو و غلتک است. با پاشیدن یک دست رنگ روی سطح رنگ کاری تمام می‌شود؛ اما با قلم مو و غلتک، باید این کار چندین مرتبه انجام گیرد.
  4. رنگ آمیزی با پیستوله برقی با صرفه‌جویی در رنگ همراه است. به این معنا که با مقدار بسیار کمی رنگ می‌توانید سطح مورد نظر خود را رنگ کنید.
  5. رنگ آمیزی با پیستوله برقی به‌صورت یکنواخت انجام می‌شود؛ اما با فرچه و غلتک معمولاً خط‌هایی روی سطح باقی می‌مانند.

انواع پیستوله برقی

این پیستوله انواع مختلفی دارد که در اینجا به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

1. پیستوله رنگ پاش HVLP

همه رنگ پاش‌های برقی که با این سیستم کار می‌کنند، حجم زیادی از رنگ را با فشار اندک به خارج اسپری می‌کنند. بنابراین غلظت رنگ زیاد و سرعت رنگ آمیزی کم می‌شود.

2. پیستوله رنگ پاش برقی HVLP

این مدل از حجم رنگ کمتری استفاده می‌کند. به همین دلیل فشار هوای به‌وجود آمده زیاد شده و سطح وسیع‌تری را رنگ آمیزی می‌کند.

3. پیستوله رنگ پاش برقی ایرلس

دسترسی به این رنگ پاش آسان است. همچنین بدون ایجاد فشار هوا باعث پاشش رنگ می‌شوند. این رنگ پاش، کار خود را با ایجاد خلا انجام می‌دهد. این رنگ پاش سرعت رنگ آمیزی را بالا می‌برد.

نکات مهم برای خرید پیستوله برقی

در اینجا به نکات مهمی اشاره می‌کنیم که برای خرید پیستوله باید به آن توجه نمایید.

قیمت پیستوله رنگ پاش

قیمت نقش مهم در خرید این وسیله دارد. اگر برای مصارف خانگی به این ابزار نیاز دارد، پیستوله برقی مناسب است؛ اما در صورت کار مداوم از پیستوله بادی استفاده می‌شود.

مصرف انرژی

اگر به‌دنبال استفاده از وسیله ای هستید که میزان برق کمتری را مصرف کند، از دستگاه‌های دارای برچسب انرژی پایین استفاده نمایید.

نوع پیستوله رنگ پاش

در صورتی که قصد دارید تا برای مصارف خانگی از پیستوله استفاده کنید، پیستوله برقی بخرید؛ اما در صورت استفاده مداوم برای رنگ آمیزی از پیستوله بادی استفاده نمایید.

قدرت پاشش پیستوله رنگ پاش

قدرت دستگاه با واحد وات سنجیده می‌شود. هرچه وات دستگاه بیشتر باشد، قدرت آن نیز بالاتر است.

جنس بدنه پیستوله رنگ پاش

جنس دستگاه در طول عمر آن تاثیر زیادی دارد. پیستوله فلزی بهترین نوع پیستوله است؛ زیرا طول عمر بیشتری دارد و با هر ماده پاک‌کننده‌ای تمیز می‌شود.

طول سیم

طول سیم دستگاه نیز مهم است؛ زیرا کوتاهی زیاد سیم سبب می‌گردد تا مجبور شوید که در همه جا سیم سیار را با خود حمل کنید.

سخن پایانی

تکنولوژی پیستوله برقی به گونه ای است که باعث پاشش رنگ می‌شود. در درون این سیستم دو مخزن رنگ و مخزن هوا وجود دارند. زمانی که رنگ با هوا برخورد می کند، پودر می‌شود و به خارج اسپری می‌گردد. این پیستوله رنگ را به‌صورت یکنواخت اسپری می‌کند. پیستوله رنگ پاش با حالت افقی و عمودی خود باعث سهولت رنگ آمیزی می‌شود. این رنگ پاش برقی در فضاهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فروشگاه ابزار عالمی ارائه دهنده انواع پیستوله برقی و پیستوله بادی با بهترین قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *