آشنایی با ابزار, مقالات

طرز کار منگنه کوب بادی

طرز کار منگنه کوب بادی

تفاوتی ندارد که شما مشغول به کارهای فنی هستید یا خیر؛ اما به‌طور قطع نام منگه کوب بادی را شنیده‌اید. شما در مشاغل مختلف شاهد کار افراد زیادی بوده‌اید که با استفاده از دستگاه‌هایی شبیه به منگنه در حال اتصال دو قطعه به یکدیگر هستند. این منگنه‌ها به منگنه‌های کاغذی که تقریباً در تمامی خانه ها یافت می‌شوند، شباهت هایی دارند؛ اما با این تفاوت که منگنه کوب‌ها تنها برای کاغذ مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

منگنه کوب بادی یکی از پرکاربرد ترین ابزارها در صنایع نجاری است که نیروی پرتاب منگنه را از باد دریافت می‌کند. از این ابزار برای اتصال و محکم کردن دو قطعه به یکدیگر استفاده می‌شود. منگنه کوب بادی شبیه به منگنه کوب برقی است، تنها با این تفاوت که به جای استفاده از کابل برق از ورودی باد و کوپلینگ شلنگ کمپرسور باد استفاده می‌کند. با توجه به قدرت زیادی که منگنه کوب های بادی از باد دریافت می‌کنند، می‌توانند متریال ها را بسیار سخت و محکم به یکدیگر منگنه نمایند.

از منگنه کوب برای کارهای ساخت و ساز و تعمیرات در انواع صنایع و سطوح مختلف چوبی و پلاستیکی استفاده می‌شود. این ابزار در کارهای خانگی و صنعتی مانند ساخت قاب عکس، ساخت مبلمان و… کاربرد دارد. شما می‌توانید با استفاده از این منگنه کوب انواع کفپوش، وسایل تزئینی و دکوری را با خلاقیت و کمترین مهارت در نجاری، برای خود بسازید. به طور کلی می‌توان گفت که منگنه کوب برای افرادی که با چوب یا متریال دیگر سروکار دارند، بسیار مناسب است و می‌تواند برای آن‌ها دستیاری سریع و مطمئن برای متصل کردن سطوح مختلف به یکدیگر باشد.

از انواع منگنه کوب می‌توان به منگنه کوب بادی، دستی و برقی اشاره کرد که در ادامه به معرفی منگنه کوب بادی و نحوه صحیح کار با آن می‌پردازیم.

کار با منگنه کوب بادی

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که ممکن است برای تمامی افراد فنی یا غیرفنی مطرح گردد، نحوه کار با منگنه کوب بادی است. نحوه کار و شیوه استفاده از این منگنه کوب نسبتاً آسان است؛ اما هرچند کار با این دستگاه آسان باشد، شما می‌بایست از مهارت‌های لازم برای انجام یکسری مراحل برخوردار باشید و نکات لازم را بدانید.

از نظر مکانیزم عملکرد، منگنه کوب بادی با استفاده از هوای فشرده کار می‌کند. هوای موجود در کمپرسور، نیروی لازم برای منگنه کوبی را فراهم می‌کند. به همین دلیل قدرت منگنه کوب بادی نسبت به سایر منگنه کوب‌ها بیشتر است. این دستگاه می‌تواند با اتصال به پمپ باد قدرت و سرعت کوبش سوزن را کنترل نماید.

سوزن‌های هر منگنه به‌صورت گروهی و متصل به یکدیگر تولید می‌شوند و با توجه به شکل هر سوزن، کاربرد متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال سوزن‌های مدل نوع V مخصوص قاب و تابلو سازی می‌باشند. این سوزن ها با توجه به طول ساق و ضخامت مفتولی آن‌ها شناخته می‌شوند. همچنین برای نامیدن، این سوزن‌ها باید در کنار یکدیگر قرار گیرند؛ به شکلی که عدد اول قطر سیم سوزن و براساس استاندارد AWG و عدد دوم طول ساق سوزن می‌باشد.

از مزایای منگنه کوب بادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  عملکرد بهتر نسبت به منگنه کوب‌های برقی به‌دلیل سرعت بالای انجام کار
  •  تعمیر و نگهداری راحت تر
  •  دوام بیشتر
  • به‌دلیل کار با نیروی هوا هزینه کار کمتری دارد.

از معایب این نوع منگنه کوب می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • حمل و نقل سخت به‌دلیل داشتن کمپرسورهای باد سنگین و بزرگ
  • صدای بلند و داشتن آلودگی صوتی
  • اشغال کردن فضا و ایجاد مزاحمت شیلنگ اتصال کمپرسور به منگنه کوب برای افراد مشغول به کار با آن
  • نیاز به روغن‌کاری برای روان کار کردن.
  • رعایت نکات ایمنی اولیه و دارا بودن تجهیزات ایمنی برای جلوگیری از آسیب‌های جبران ناپذیر

نحوه استفاده از منگنه کوب بادی

نحوه صحیح استفاده از منگنه کوب بادی

به هنگام کار با منگنه کوب بادی بهتر است به نکات ایمنی کار توجه داشته باشید. به‌عنوان مثال در هنگام کار حتماً از عینک و گوشی محافظ استفاده کنید. دستگاه‌های منگنه کوب به‌دلیل عدم برخورداری از اهرم محافظ با کوچکترین برخورد به ماشه، منگنه را با شدت پرتاب می‌کنند. البته در اثر این پرتاب منگنه در نهایت به لباس‌هایتان می‌چسبد یا ممکن است تنها خراشی را ایجاد نماید؛ اما اگر این منگنه‌ها در داخل چشم فرو روند می‌توانند خطرات زیادی را به همراه داشته‌باشند.

بهتر است برای حفظ اعصاب و مراقبت از گوش‌های خود و جلوگیری از صدای بسیار زیاد و گوش‌خراش ضربات منگنه به چوب، از گوشی‌های محافظ استفاده کنید.

فشار باد مناسب برای استفاده از منگنه کوب حدود 7 تا 12 بار است و بهتر است که فشار را در همین حدود نگه دارید. هرگز برای شوخی کردن یا ترساندن به‌سوی اطرافیان، خود حتی با خشاب خالی نیز شلیک نکنید. همچنین بهتر است که پس از اتمام کار خشاب منگنه کوب را خالی کرده و آن را از شیلنگ کمپرسور باد جدا نمایید.

در زمان شلیک منگنه، دهانه دستگاه را روی چوب یا صفحه‌ مورد نظر به‌خوبی ثابت کنید و سپس منگنه بزنید؛ زیرا در صورتی که منگنه به‌خوبی قرار نگرفته باشد، امکان کمانه و برخورد منگنه به صورت شما وجود دارد.

اگر هر روز و مدت زمان زیادی از منگنه کوب استفاده می‌کنید، بهتر است که قبل از کار 3 الی 4 قطره روغن مخصوص از قسمت ورودی هوا به داخل دستگاه بچکانید.

هیچ‌گاه از کپسول‌های اکسیژن یا گاز برای تامین نیروی مورد نیاز منگنه کوب به جای کمپرسور هوا استفاده نکنید؛ زیرا بسیار خطرناک بوده و خطر انفجار دستگاه را به همراه دارد.

بعد از پایان کار، منگنه کوب را همواره در جای خود قرار دهید و از پرتاب و رها کردن آن روی زمین بپرهیزید.

نحوه گذاشتن میخ در منگنه کوب بادی

در مرحله نخست شما باید کمپرسور باد را با کمک دکمه‌ ای که در پشت کمپرسور قرار دارد، خاموش کنید. (با توجه به نوع و مدل منگنه کوب ممکن است دکمه خاموش و روشن در مکان دیگری از دستگاه قرار داشته باشد). بعد از خاموش کردن دستگاه سرپیچ دستگاه منگنه را از شلنگ کمپرسور جدا کرده و در صورت داشتن قفل، ماشه آن را فعال کنید.

در مرحله دوم برای قرار دادن سوزن منگنه، اهرم جلویی دستگاه را کمی فشار دهید و میله را به بیرون بکشید تا از مخزن جدا شود. حتماً مطمئن شوید که میله در جای خود ثابت و قفل باشد. این میله مخزن را در جای خود نگه می‌دارد و اجازه حرکت به مخزن را نمی‌دهد.

در مرحله سوم شما باید سوزن‌ های منگنه را در خشاب قرار دهید. در هر خشاب معمولاً بین 40 تا 400 عدد سوزن جای می‌گیرد. منگنه‌ ها باید به گونه‌ای قرار گیرند که پایه‌ ها در دو طرف ریل و در جای درست قرار داشته باشند. بعد از قرارگیری منگنه‌ ها، اهرم جلوی دستگاه را کمی فشار دهید تا میله حرکت و منگنه‌ها در مخزن جای گیرند. در صورت قرار نگرفتن منگنه‌، مجدداًاین مرحله را تکرار کنید. سوزن ها بعد از قرار دادن باید به طور خودکار در خشاب جابه‌جا شوند. هرگونه فشار روی میله می‌تواند سبب گیر کردن سوزن در دستگاه گردد.

در آخر بعد از انجام تمامی مراحل بالا، همان‌طور که کمپرسور را در مرحله نخست جدا کرده‌اید، مجدداً آن را متصل نمایید و با استفاده از عینک و رعایت نکات ایمنی می‌توانید شروع به کار کنید.

روش کار و تکنولوژی این دستگاه به‌گونه‌ای است که بعد از پرکردن خشاب شما می‌توانید با فشار دادن ماشه یا تریگر با سرعت و شتاب بسیار بالا، یکی از سوزن ها را جدا کرده و محکم روی سطح کار بکوبید.

کاربرد منگنه کوب بادی

با توجه به کاری که قرار است انجام دهید و شرایط محیط کاری خود می‌توانید منگنه کوب مناسبی را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای انجام پرس کاری، رویه کوبی و منگنه کارتن، منگنه کوب‌های دستی مناسب هستند.

منگنه کوب‌های بادی گزینه مناسبی برای نصب کفپوش، مبلمان، انجام برق کشی هستند. جهت تثبیت و محکم کردن اتصالات در زیر کار و محل نصب، منگنه کوب‌های برقی مناسب می‌باشند. در ادامه به معرفی دیگر کاربردهای منگنه کوب بادی می‌پردازیم.

به دلیل راحتی استفاده از منگنه کوب بادی و دارا بودن شکل و سایز متفاوت سوزن های آن، از کاربردهای زیادی در صنایع مختلف برخوردار است. منگنه کوب کردن چوب به راحتی فشاردادن یک ماشه، باعث معروف شدن این دستگاه در میان افراد با تجربه در صنایع مبلمان و تودوزی شده است. به طور کلی می‌توان گفت منگنه کوب‌ها برای ساخت لوازمی مناسب هستند که چسب خور نبوده و نیاز به اتصالات قوی و محکمی دارند.

یکی از اصلی ترین کاربردهای منگنه کوب بادی استفاده از آن در نجاری ها و کسب و کارهایی مانند تولید مبلمان، نصابان کفپوش، صنایع ام دی اف و… است که بیشتر با چوب کار می‌کنند. از دیگر کاربرد های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعمیر انواع روکش کاناپه و صندلی
  • ساخت و تعمیر لوازم تزئینی و دکوراسیون داخلی منزل
  • نصب انواع کفپوش
  • ساخت و تعمیر انواع قاب عکس
  • مورد استفاده در تاسیساتی همانند قایق سازی و…
  • کارگاه های تولیدی منسوجات
سخن پایانی

اگر شما نیز تصمیمی برای خرید منگنه کوب بادی دارید، بهتر است با توجه به محیط کار و متریال مورد استفاده خود منگنه‌ای مناسب را انتخاب و خریداری کنید. همچنین در هنگام خرید هدف و انتظارات خود را از منگنه کوب و میخکوب بادی به فروشنده بازگو کرده تا بهترین و مناسب ترین ابزار را به شما پیشنهاد دهد.

فروشگاه ابزارآلات عالمی تمامی محصولات خود را با بهترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *