آموزش کار, مقالات

تعمیر کاربراتور اره موتوری

تعمیر کاربراتور اره موتوری

آیا می‌خواهید بدانید که کاربراتور اره موتوری چیست؟ آیا علاقه‌مند هستید از چگونگی کارکرد این قطعه آگاهی یابید و بدانید که استفاده از آن چه مزیت‌هایی برای اره موتوری دارد؟ برخی از افراد نیز پاسخ این سوالات را می‌دانند؛ اما قصد دارد تا در رابطه با چگونگی تنظیم آن اطلاعاتی را به‌دست آورند و با نحوه شست‌وشوی آن نیز آشنا شوند. کاربراتور یک قطعه مهم و حیاتی در این دستگاه به‌شمار می‌رود که میزان سوخت مصرفی موتور را تنظیم می‌کند. این قطعه شامل سه پیچ تنظیم می‌شود که هر یک از آن‌ها وظیفه خاصی را برعهده دارند.

کاربراتور اره چیست؟

در پاسخ به سؤال کاربراتور اره موتوری چیست باید گفت که این قطعه یکی از اجزای اصلی اره برقی به‌شمار می‌رود. وظیفه آن تنظیم میزان سوخت مصرفی موتور بوده و همواره در تلاش است تا مخلوط استانداردی از سوخت و هوا را در اختیار موتور قرار دهد. اگر به هر دلیلی این قطعه نتواند به خوبی کار کند، دستگاه به‌راحتی روشن نمی‌شود و نمی‌تواند به‌درستی کار خود را انجام دهد. این وسیله برای داشتن کارکردی مناسب لازم است تا تنظیم گردد. برای این کار باید فاکتور‌های مختلفی مانند شرایط آب‌وهوایی، نسبت روغن، بنزین و هوا را در نظر بگیرید و براساس میزان رطوبت و ارتفاع از سطح دریا، تنظیمات را به انجام برسانید.

اگر این قطعه نتواند به‌درستی کار کند، ممکن است سوخت کمی به موتور برسد. در این شرایط موتور به‌راحتی روشن نمی‌شود و سریعاً خاموش خواهد شد. در برخی از مواقع نیز عملکرد نامناسب این قطعه سبب می‌گردد تا مقدار سوخت بیش از حد افزایش یابد که در این صورت امکان خارج شدن دود زیاد از دستگاه و بروز آلایندگی به‌طور فزاینده‌ای وجود خواهد داشت. بنابراین این قطعه باید به‌خوبی کار کند تا بتواند شرایط را برای کار کردن اره برقی فراهم سازد.

تنظیم کاربراتور اره موتوری

برای تنظیم کاربراتور اره موتوری باید اقدامات خاصی را انجام دهید. این کار فرآیند زمان‌بری نداشته و می‌توان آن را در کم‌تر از 3 ثانیه انجام داد. برای انجام این کار لازم است تا به‌خوبی با قطعات و اجزاء مختلف دستگاه آشنا شوید و نحوه عملکرد آن‌ها را بشناسید. برای تنظیم کردن این قطعه می‌بایست مراحل مختلفی را سپری کنید که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

تمیز کردن فیلتر هوای اره موتوری

ابتدا باید این فیلتر را مورد بررسی قرار دهید و اطمینان یابید که کاملاً تمیز است. کثیف بودن این فیلتر باعث می‌شود تا دستگاه در شرایطی که سوخت کم است، کار کند.

تمیز کردن اگزوز اره موتوری

اگزوز را مورد بررسی قرار دهید و اطمینان یابید که مسیر خروج دود مسدود نیست. هرگونه آلودگی در اگزوز می‌تواند سبب گردد که موتور در حالت کم سوخت کار کند. از طرفی به موتور فشار وارد شده و طول عمر آن نیز کاهش می‌یابد.

بررسی سطح سوخت اره موتوری

در این مرحله باید سطح سوخت را مورد بررسی قرار دهید. مخزن سوخت این دستگاه باید تا بیش از نصف، پر باشد تا بتواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.

بررسی فیلتر سوخت

فیلتر سوخت این دستگاه را مورد بررسی قرار دهید و اطمینان یابید که این قطعه سالم است. این امر می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد مناسب دستگاه داشته باشد.

روشن کردن موتور دستگاه

موتور را روشن کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه کار کند. این کار باعث گرم شدن موتور می‌شود و در نتیجه ادامه مراحل تنظیمات راحت‌تر انجام می‌گیرد.

تنظیم کاربراتور در دور پایین

برای این کار باید به شل و سفت کردن پیچ L بپردازید. برای اندازه‌گیری سرعت در این فرآیند می‌توانید از تاکومتر کمک بگیرید و سرعت را به بالای ۲۷۰۰ دور در دقیقه برسانید. پیچ این دستگاه را آهسته بچرخانید. این کار سبب می‌گردد تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود. پیچ را بچرخانید تا صدایی مانند گاز دادن از دستگاه به گوش برسد.

این فرآیند سبب می‌گردد تا عملکرد موتور بهبود یابد. دقت داشته باشید که در این حالت شیار پیچ کدام است. حال کم‌کم پیچ را به حالت اولیه خود بازگردانید. بهترین حالت برای این دستگاه زمانی است که پیچ بین این دو حالت قرار داشته باشد.

تنظیم کاربراتور در دور بالا

در این شرایط نیز شما باید همه اقدامات مرحله قبل را انجام دهید؛ با این تفاوت که تنظیمات روی پیچ H انجام می‌گیرند. بنابراین کافیست که همه اقدامات لازم را روی پیچ H انجام داده تا کاربراتور در دور بالا تنظیم گردد.

کاربراتور اره موتوری

مزایا تنظیم کاربراتور اره موتوری

تنظیم بودن کاربراتور اره موتوری می‌تواند با مزیت‌های زیادی همراه باشد. این امر می‌تواند سبب کارکرد بهینه دستگاه شود و به افزایش طول عمر آن نیز کمک کند. علاوه‌بر این تنظیم بودن کاربراتور در این دستگاه می‌تواند مزایای دیگری نیز به‌دنبال داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کاهش میزان آلایندگی
  • جلوگیری از تولید دود
  • کاهش نیاز به تعمیرات مداوم دستگاه
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • کاهش مصرف سوخت
  • استارت آسان و سریع دستگاه
  • بهبود عملکرد اره در زمان برش چوب
  • بالا‌بردن عمر مفید دستگاه

پیچ تنظیم کاربراتور اره موتوری

برای آشنایی بیش‌تر با نحوه کارکرد دستگاه و تنظیم کاربراتور اره موتوری بهتر است که اجزای مختلف آن را بیشتر بشناسیم. یکی از بخش‌های مهم این نوع اره‌ها، پیچ‌های تنظیمی هستند که روی آن‌ها قرار گرفته‌اند. روی این دستگاه چند پیچ وجود داشته که هر یک از آن‌ها وظایف خاصی را برعهده دارند. با تنظیم کردن این پیچ‌ها می‌توان دستگاه را تنظیم کرد.

این پیچ‌ها به عملکرد مناسب دستگاه کمک می‌کنند و در صورتی که درست تنظیم نشوند، ممکن است به دستگاه آسیب برسانند. اگر این پیچ‌ها بیش از حد باز و یا بسته شوند، در عمکرد اره موتوری اختلال ایجاد کرده و سبب بروز مشکلات بزرگی در دستگاه می‌گردند؛ از این‌رو باید در تنظیم آن‌ها دقت داشته باشید تا هیچ‌گونه مشکلی اره موتوری را تهدید نکند.

انواع پیچ کاربراتور

برای شناخت بیش‌تر کاربراتور اره موتوری بهتر است که با انواع پیچ‌های موجود روی آن‌ها بیش‌تر آشنا شوید. مهم‌ترین نمونه از این پیچ‌ها عبارتند از:

پیچ I

این پیچ مربوط به زمانی است که دستگاه در حال کار کردن خلاص یا درجا است. این پیچ می‌تواند میزان باز بودن دریچه گاز را مشخص نماید. اگر بیش از حد استاندارد باز شده‌باشد، سرعت موتور افزایش یافته و احتمال چرخیدن کلاچ گریز از مرکز نیز بیشتر می‌شود. در نتیجه ممکن است سلامت شما به خطر بیفتد. حال اگر پیچ به مقدار کمی باز شده‌باشد، موتور دچار گاز خفه کردن شده و نمی‌تواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.

پیچ L

این پیچ میزان سوخت را در حالت خلاص تنظیم می‌کند. اگر پیچ بیش از حد باز باشد، میزان سوخت افزایش یافته و در نتیجه موتور در حالت خلاص خفه می‌کند. اگر پیچ به مقدار کمی باز شده‌باشد دستگاه به لرزش می‌افتد و موتور نمی‌تواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.

پیچ H

این پیچ در حقیقت به زمان کار کردن دستگاه در هنگام برش مربوط می‌شود. اگر این پیچ به‌درستی تنظیم نشده باشد، موتور به قدرت کافی برای برش دست نخواهد یافت و نمی‌تواند به دور بالا برسد.

بررسی اندازه سوخت اره موتوری

کاربراتور اره موتوری برای کار کردن درست باید به‌خوبی مورد بررسی قرار گیرد. یکی از فاکتور‌هایی که در این اره‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، میزان سوخت آن‌ها می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید این دستگاه به مقداری روغن نیاز دارد تا پیستون‌ها بتوانند به‌خوبی بالا و پایین شوند. حال مقدار این روغن باید در اندازه مناسب و استانداردی باشد. اگر میزان این روغن از مقدار خاصی کم‌تر بوده، روانکاری به‌خوبی انجام نخواهد گرفت. همچنین در شرایطی که میزان روغن بیش از حد مجاز باشد، احتراق به‌درستی صورت نمی‌پذیرد؛ از این‌رو تولید‌کنندگان نسبت‌های خاصی را برای روغن به سوخت در نظر می‌گیرند.

برای مخلوط این دو ماده باید به ازای هر یک لیتر بنزین، تنها 40 تا 50 سی سی روغن استفاده شود تا مخلوطی استاندارد برای این دستگاه فراهم گردد. بنابراین اگر حجم مخزن سوخت دستگاه شما 5 لیتر باشد، باید 4.5 لیتر آن با نیزین پر شده و 250 سی‌سی روغن به آن افزوده شود. برای مخلوط کردن این دو ماده باید از محفظه‌ای دور از مخزن احتراق استفاده کنید. روغن و بنزین را با نسبت‌هایی که بیان شده‌اند در مخزن جداگانه‌ای با یکدیگر مخلوط کنید و سپس برای احتراق به محفظه سوخت دستگاه منتقل نمایید.

سخن پایانی

کاربراتور اره موتوری یکی از قسمت‌های اصلی این دستگاه به‌شمار می‌رود. این قطعه وظیفه دارد تا سوخت را به میزان مناسبی فراهم سازد و در اختیار موتور قرار دهد؛ از این‌رو باید همواره تنظیم باشد تا دستگاه بتواند در شرایط مناسبی کار کند. اگر سوخت‌رسانی به‌درستی انجام نگیرد، دستگاه نمی‌تواند روشن شود یا این‌که دودی از آن خارج خواهد شد و سبب بروز آلایندگی در محیط می‌گردد.

فروشگاه ابزار عالمی ارائه دهنده انواع اره از جمله اره برقی، اره بنزینی و اره زنجیری شارژی با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *