آموزش کار, مقالات

علت کم شدن فشار کارواش خانگی

علت کم شدن فشار کارواش خانگی

امروزه بسیاری از افراد برای شست و شوی اتومبیل، نمای بیرونی ساختمان و برخی از وسایل و تجهیزات از کارواش استفاده می‌کنند. این محصول آب را با فشار بالایی به بیرون می‌پاشد و همین امر سبب می گردد تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود. گاهی اوقات این دستگاه دچار مشکل می‌شود و فشار آن به شدت کاهش می‌یابد. کارواش های خانگی در دو نوع کارواش برقی و کارواش شارژی تولید می شوند. اگر می‌خواهید با دلایل کم شدن فشار این دستگاه آشنا شوید، کافیست که تا انتها ما را همراهی کنید.

دلیل کم شدن فشار کارواش خانگی

گاهی اوقات کارواش خانگی نمی‌تواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد. در این شرایط فشار دستگاه تحت تاثیر عوامل مختلفی به شدت کاهش می‌یابد. مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل عبارتند از:

1. انسداد جریان عبور آب

مسدود بودن نازل دستگاه از خروج آب جلوگیری می‌کند. از طرفی نازل فرسوده و خراب نیز شرایطی را فراهم می سازد تا آب بیش‌تری خارج شود و این مساله نیز باعث کاهش فشار آب خواهد شد. بنابراین میزان کیفیت نازل و سالم بودن آن در تعیین شدت فشار آب، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

در هنگام استفاده از کارواش خانگی باید به الگوی پاشش توجه کنید. اگر احساس کرده‌اید که الگوی پاشش دستگاه مشکل دارد، باید برای بررسی بیش‌تر نازل اقدام نمایید. اگر نازل مسدود نشده باشد احتمالاً کیفیت خود را از دست داده و باید تعویض گردد.

2. شیر تخلیه

این قطعه فشار آب درون دستگاه را تنظیم می‌کند. حال اگر این شیر دچار مشکل شود، کارواش خانگی نمی‌تواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد. اگر متوجه شده‌اید که این قطعه تنظیم نیست، برای رفع مشکل باید شیر را کم‌کم باز کنید و فشار را به آرامی افزایش دهید. دقت داشته باشید که افزایش فشار ناگهانی در این قطعه می‌تواند آسیب‌های جدی را به دستگاه وارد نماید.

3. یخ زدگی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند سبب افت فشار در کارواش خانگی شود، همین مورد است. قبل از روشن کردن این دستگاه باید مطمئن شوید که قطعات داخلی آن یخ نزده باشند. برای این کار بهتر است محصول را در دمای 20 تا 30 درجه نگه دارید تا از یخ زدن آن جلوگیری گردد. در این شرایط آب با فشار مناسبی خارج می‌شود و دستگاه کارکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد.

4. فشار کم آب ورودی

گاهی اوقات منبع آب ورودی به این دستگاه، فشار کمی دارد. در این شرایط کارواش خانگی نمی‌تواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد. در نهایت دستگاه با افت فشار آب مواجه می‌شود و نمی‌تواند کارکرد درستی داشته باشد.

5. سوراخ شدگی و نشتی

گاهی اوقات سوراخ شدن و ایجاد نشتی سبب افت فشار آب در این دستگاه می‌گردد. در این شرایط باید محل نشت کارواش خانگی را پیدا کنید و آن قسمت را تعویض نمایید.

6. قرار گرفتن در حالت بای پس برای مدت زمان طولانی

منظور از این حالت روشن‌بودن دستگاه است؛ اما از آن استفاده نمی‌شود. در این حالت فشار در پمپ کارواش افزایش می‌یابد و در نتیجه قطعات مختلف دستگاه آسیب می‌بینند. این مشکل می‌تواند دستگاه را دچار اختلال کند و سبب افت فشار آب گردد؛ از این رو باید تنها در شرایطی دستگاه را روشن کنید که قصد استفاده از آن را دارید.

7. انتخاب شیلنگ با سایز اشتباه

برای آن که این دستگاه بتواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد باید شیلنگی با قطر مناسب داشته باشد. بهترین نمونه از شیلنگ‌ها که برای اتصال به این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، شیلنگ‌هایی با قطر 9.1 سانتی‌متری هستند. بزرگ‌تر بودن قطر شیلنگ یا کوچک‌تر بودن آن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در دستگاه گردد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد.

تنظیم فشار کارواش خانگی

برای آن که فشار کارواش خانگی را تنظیم کنید باید اقدامات مختلفی را انجام دهید. برای این کار در ابتدا باید موتور را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که با دور مناسب در دقیقه می‌چرخد. از نازل‌های مناسبی برای اتصال به این دستگاه استفاده کنید که قطر متناسبی داشته باشند. همان‌طور که بیان گردید بزرگ بودن یا کوچک بودن بیش از حد قطر این نازل‌ها می‌تواند سبب افت فشار این دستگاه شود. در مرحله بعد باید مهره نایلاک که در قسمت بالای شیر تخلیه قرار دارد را بردارید و دستگیره تنظیم فشار را خاموش کنید.

فنر و واشر نازک را نیز بردارید و دو مهره قفل‌کننده را به یکدیگر متصل نمایید. قبل از راه‌اندازی مجدد دستگاه حتماً تفنگ را روشن کرده و هوا را از پمپ خارج کنید. پس از آن، دستگاه را روشن کنید تا آب با فشار مناسبی از دستگاه خارج گردد. اگر متوجه شده‌اید که دستگاه در حین کار کردن با افت فشار روبه‌رو است، حتماً قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که نشتی وجود ندارد.

دلیل کم شدن فشار پمپ کارواش

فشار شکن کارواش خانگی

آیا می‌خواهید بدانید که فشارشکن کارواش خانگی چیست و چه عملکردی دارد؟ این قطعه در حقیقت یکی از قطعات مهمی و اصلی دستگاه به شمار می‌رود. هر گونه فشار اضافی را می‌گیرد و یک فشار مناسب را برای آب فراهم می‌سازد. در شرایطی که مصرف آب وجود نداشته باشد، این شیر سریع وارد عمل می‌شود و برای کاهش فشار آب، جریان را قطع می‌کند.

این شیر وظیفه دارد که در مواقع ضروری فشار سیال را کم کند تا از خراب شدن دستگاه جلوگیری شود. استفاده از فشار شکن در این دستگاه‌ها با مزیت‌های زیادی همراه است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش طول عمر محصول
  • افزایش بازدهی دستگاه
  • قابل استفاده در پمپ پیستونی
  • کاهش مصرف برق و آب
  • استفاده از متریال برنجی ضد زنگ برای ساخت محصول
  • امکان تنظیم فشار در دو فشار 100 و 200 بار
  • مجهز بودن به لوازم یدکی همچون دستگیره، ست تفنگی و…

تعمیر شیر فشار شکن کارواش

گاهی اوقات متوجه می‌شوید که شیر فشار شکن کارواش خانگی مشکل دارد و باید تعمیر گردد. در این شرایط ممکن است مشکلات مختلفی برای شیر فشار شکن به‌وجود آیند؛ از این رو در ابتدا باید شیر را عیب‌یابی کنید و سپس جهت تعمیر و رفع عیوب اقدامات لازم را انجام دهید. مهم‌ترین مشکلاتی که شیر فشار شکن با آن‌ها روبرو می‌شود، عبارتند از:

بسته بودن لانس و باز و بسته شدن مداوم شیر فشار شکن

علت:

در این شرایط به احتمال زیاد تفنگی کارواش یا شیلنگ آن نشتی پیدا کرده است. البته در صورتی که شیر و لانس خراب باشند نیز این مشکل به وجود می‌آید.

روش تعمیر:

لانس را باید تعویض کنید و همه اتصالات را مورد بررسی قرار دهید.

نشت مغزی رگولاتور پمپ پیستونی

علت:

خراب بودن یا پوسیدگی اورینگ شیر فشار شکن می‌تواند این مشکل را برای کارواش خانگی به وجود آورد.

روش تعمیر:

لوازم آب‌بندی مغزی باید تعویض شود و همه قسمت‌های بدنه مغزی مورد بررسی قرار گیرد.

در فشار معمولی قسمتی از سیال به بخش بای پس می‌رود.

علت:

کوچک بودن اندازه نازل می‌تواند سبب بروز این مشکل شود. پوسیدگی شیر بای پس نیز می‌تواند این عیب را در محصول به وجود آورد.

روش تعمیر:

پس از بسته شدن شیر تفنگی، فشار آن بالا است.

علت:

در این شرایط احتمالاً شیر رگولاتور کثیف است یا این که شیر بیش از اندازه تنظیم شده است.

روش تعمیر:

شیر رگولاتور را تنظیم کنید و داخل آن را تمیز نمایید. داخل شیر فشار شکن را گریس کاری کنید و همه قطعات را مجدد به یکدیگر متصل نمایید.

نحوه تنظیم فشار شکن کارواش

برای تنظیم شیر فشار شکن کارواش خانگی باید اقدامات مختلفی را انجام دهید. این شیر یکی از قطعات بسیار مهم و کاربردی است که با استفاده از گیج فشار تنظیم می‌شود. در شرایطی که گیج فشار در دسترس شما نیست، باید برای تنظیم این شیر در ابتدا آن را کامل ببندید. پس از آن باید ۱. ۵ دور آن را باز کنید تا تنظیم شود و عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد. برای تنظیم کردن این شیر‌ها باید مراحل مختلفی سپری شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • شیر‌های زیر مانومتر‌ها را باز کنید.
  • پایلوت را تنظیم کنید.
  • درپوش پایلوت را بردارید و مهره پیچ آن را شل کنید.
  • پیچ سر چهار گوش را در جهت عقربه‌های ساعت یا در خلاف جهت آن بچرخانید.
  • فشار لازم را برای شیر فشار شکن تنظیم کنید.
  • درپوش را در مکان مناسب خود بگذارید.
  • شیر‌های زیر مانومتر را ببندید.

اجزای فشار شکن کارواش

برای آن که با اجزای مختلف شیر فشار شکن کارواش خانگی بیش‌تر آشنا شویم، باید بگوییم که این شیر از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است. این قطعه را با استفاده از متریال‌های برنجی تولید می‌کنند؛ از این رو بسیار مقاوم هستند و طول عمر بالایی دارند. این نمونه از شیر‌ها برای کاهش فشار در دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و پس از آن که فشار به حالت ایده‌آل رسید، شیر نیز به حالت اولیه خود باز می‌گردد. ساختمان آن قطعه بسیار ساده و کوچک است و در وزن کمی تولید می‌شود. این شیر یکی از قطعات اصلی کارواش خانگی است که با عملکرد ویژه‌ای که دارد، از آسیب به دستگاه در فشار‌های بالا جلوگیری می‌کند. این شیر‌ها را در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌کنند. یکی از انواع این محصولات نمونه‌هایی هستند که با نام شیر فشار شکن وایپس سر خوددار معرفی می‌گردند.

این نمونه از شیر‌ها نیازی به شیلنگ وایپس ندارند و هیچ گونه وسایل و تجهیزات اضافه‌ای به آن متصل نمی‌گردد. نمونه دیگری این شیر‌ها با استفاده از متریال استنلس استیل تولید می‌شوند. این محصولات که برای پمپ‌های استیل مورد استفاده قرار می‌گیرند، ساختار پیچیده‌تری نسبت به بقیه نمونه‌ها دارند. این محصول از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، فنر است.

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا تمامی نکات در زمینه علت افت فشار کارواش خانگی را برایتان با جزئیات کامل توضیح دهیم. کارواش خانگی یکی از دستگاه‌های کاربردی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات این دستگاه با افت فشار مواجه شده و می‌بایست تعمیر گردد. در این شرایط در ابتدا باید علت بروز افت فشار دستگاه را بیابید و سپس برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید. گاهی اوقات نیز دستگاه با افزایش فشار مواجه می‌شود؛ از این رو می‌بایست کارواش به شیر فشار شکن مجهز شده باشد. قبل از استفاده باید این شیر را تنظیم کنید و در صورت نیز برای تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید. اگر قصد خرید کارواش دارید، فروشگاه ابزار عالمی دارای کارواش های باکیفیت و قیمت مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *