مقالات, مقایسه ابزارآلات

تفاوت کارواش خانگی و کارواش صنعتی

مقایسه کارواش خانگی و کارواش صنعتی

مقایسه کارواش خانگی و کارواش صنعتی

کارواش وسیله‌ای است که برای شستشوی سطوح و محیط‌های مختلف از آن استفاده می‌شود؛ این دستگاه در دو نوع خانگی و صنعتی در بازار موجود است که هر کدام ویژگی و کاربردهای متفاوتی دارند.  همچنین براساس نوع منبع تغذیه نیز به دو دسته کارواش برقی و کارواش شارژی نیز تقسیم بندی می شوند.حتما برای شما پیش آمده است که با استفاده از کارواش خانگی ماشین، استخر و حیاط منزل خود را شستشو داده باشید اما آیا می‌دانید که این دستگاه تنها به مصارف خانگی محدود نمی‌شود؟ اگر شما نیز نام کارواش را شنیده باشید شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که کارواش خانگی و صنعتی چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سؤال همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم در خصوص کارواش خانگی و صنعتی و تفاوت‌های آن بیشتر سخن بگوییم.

کارواش خانگی چیست؟

کارواش خانگی یا همان واتر جت، دستگاهی است که آب را با فشار بالا جهت از بین بردن جرم و آلودگی به سطح مورد نظر می‌پاشد. فشار بالایی که این دستگاه اعمال می‌کند باعث می‌شود تا عملیات شستشو به راحتی و در زمان کوتاهی انجام شود. این دستگاه دارای ویژگی و کاربردهای متفاوتی است، به طور مثال برای شستشو ماشین، استخر، نمای ساختمان، سنگفرش، باغچه، حیاط و پنجره‌ها از این دستگاه استفاده می‌کنند. کارواش‌های خانگی در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ موجود هستند.

به طور کلی از کارواش کوچک برای شستشوهای کوچک همانند شستشوی ماشین، دوچرخه و حیاط استفاده می‌شود. کارواش متوسط نیز جهت شستشو نمای ساختمان، دیوارهای بلند و پنجره‌ها کاربرد دارد. کاربرد کارواش بزرگ کمی متفاوت تر از دو کارواش قبلی است و جهت عملیات صنعتی همانند رنگ برداری یا جرم گیری استفاده می‌شود. کارواش خانگی توسط برندهای مختلفی در داخل و خارج از ایران تولید می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های آن از بین برندهای مختلف نمونه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مزایا کارواش خانگی

  • کاهش نیرو انسانی
  • صرفه جویی در زمان
  • صرف جویی در مصرف آب و برق

کارواش صنعتی چیست؟

کارواش صنعتی، یکی از دستگاه‌های نظافت صنعتی است که کاربرد و انواع مختلفی دارد. این وسیله پر کاربرد بر اساس نوع ساختار و نحوه عملکرد به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود. سیستم پیشرفته این دستگاه جهت شستشو و از بین بردن آلاینده‌های متفاوت، در محیط‌های صنعتی غیرقابل دسترس و بسیار آلوده کاربرد دارد. از کاربردهای دیگر کارواش صنعتی می‌توان به جرم گیری، رسوب زدایی، زنگ بری، از بین بردن آلودگی‌های چربی و روغنی ورنگ برداری اشاره کرد. تامین انرژی این دستگاه، آن را به دو نوع الکتریکی و دستی تقسیم کرده که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند. اساس کار کارواش‌های صنعتی، تخلیه آب با فشار بسیار بالا است به گونه‌ای که تمام لکه‌ها و آلاینده‌ها به راحتی از روی سطوح پاک می‌شوند. این دستگاه در دو نوع فشار کم و فشار زیاد در بازار موجود است که مکانیزم مشترک ولی کاربرد متفاوتی دارند.

مزایا کارواش صنعتی

  • قدرت بسیار زیاد
  • شست و شوی باکیفیت
  • افزایش بازدهی اقتصادی
  • صرفه جویی در مصرف آب
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • امکان تنظیم فشار آب در فشارهای مختلف

قسمت‌های مختلف کارواش‌های خانگی و صنعتی

کارواش خانگی و صنعتی از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شوند. اجزای تشکیل دهنده کارواش خانگی و صنعتی با هم متفاوت هستند. به طور کلی کارواش خانگی از موتور، که وظیفه پمپاژ آب را برعهده دارد و نازل، که تنظیم کننده آب خروجی است تشکیل شده است. برخی از مدل‌های کارواش خانگی دارای مخزن مخصوص مواد شوینده هستند که کار شستشو را راحت‌تر می‌کند‌. کارواش صنعتی، بسیار پیشرفته‌تر از کارواش خانگی بوده و با تکنولوژی روز دنیا جهت شستشوهای وسیع ساخته شده است. این دستگاه از اجزای پیشرفته ای تشکیل شده که هرکدام وظایف مشخصی برعهده دارند.

از اجزای تشکیل دهنده کارواش صنعتی می‌توان به پمپ کارواش، شلنگ، لنس و نازل اشاره کرد. پمپ کارواش اصلی ترین قسمت دستگاه کارواش صنعتی است که وظیفه تولید جریان پر فشار آب را بر عهده دارد. این آب پر فشار توسط یک شلنگ مقاوم جریان پیدا کرده و به دهانه خروجی دستگاه می‌رسد. شلنگ کارواش صنعتی از رشته‌های فولادی مقاوم ساخته شده تا در برابر جریان پر فشار آب مقاومت بالایی داشته باشد. آب بعد از ورود به شلنگ، درون لنس جریان پیدا می‌کند که عملیات شستشو سریع‌ تر و راحت‌تر انجام شود. در آخر نازل، بخشی است که آب با جریان پر فشار از آن عبور می‌کند.

تفاوت های کارواش خانگی و صنعتی

همچنین ببینید: علت کم شدن فشار کارواش خانگی

تفاوت‌ کارواش خانگی و صنعتی

تا این قسمت به یکی از تفاوت‌های اصلی کارواش خانگی و صنعتی اشاره کردیم. به طور کلی کارواش خانگی، جهت مصارف کوچک همانند شستشوهای سطحی کاربرد دارد و کارواش صنعتی درمحیط‌های وسیع و غیرقابل دسترس با درصد آلودگی زیاد استفاده می‌شود. اما تفاوت این دو دستگاه فقط به کاربرد آن‌ها محدود نمی‌شود. در ادامه به تفاوت‌های اصلی این دو دستگاه که در قطعات به کار رفته است بیشتر می‌پردازیم.

۱- موتور کارواش

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب ابزارآلاتی همانند کارواش، موتور آن‌ها است. یکی از تفاوت‌های کارواش خانگی و صنعتی، در نوع موتور این دو دستگاه است. موتور کار شده در کارواش خانگی از نوع کلکتوری است. از این دستگاه باید بیشتر جهت شستشوهای سطحی استفاده شود؛ زیرا در غیر این صورت به موتور فشار زیادی وارد شده و در نتیجه دچار آسیب می‌شود. اما در مقابل موتور به کار رفته در کارواش صنعتی، از نمونه القایی است که امکان شستشو طولانی مدت را برای مصرف کننده فراهم می‌کند.

۲- پمپ کارواش

پمپ، یکی از اجزای مهم کارواش محسوب می‌شود که جریان آب به آن وابسته است. پمپ‌ها در دو دستگاه خانگی و صنعتی، دارای تفاوت‌هایی در جنس و قدرت هستند.

۳- شلنگ کارواش

جنس و نوع شلنگ، یکی دیگر از تفاوت‌های دو دستگاه کارواش خانگی و صنعتی است. جنس شلنگ در کارواش صنعتی، از جنس رشته‌های فولادی است که مقاومت بسیار بالایی جهت شستشو طولانی مدت دارد.

۴- تنظیم فشار کارواش صنعتی و خانگی

در کارواش صنعتی برخلاف کارواش خانگی مشاهده می‌شود که دستگاه فشارسنج نیز به دستگاه متصل است. فشارسنج  یا گیج فشار، امکان کم و زیاد کردن قدرت فشار آب را فراهم می‌کند.

۵- جنس بدنه کارواش ها

از دیگر تفاوت‌های دستگاه کارواش خانگی و صنعتی می‌توان به جنس بدنه این دستگاه‌ها اشاره کرد. به طور معمول کارواش‌های صنعتی از بدنه بسیار مقاومی تشکیل شده‌اند؛ زیرا در محیط‌های صنعتی بیشتر کاربرد دارند. جنس بدنه کارواش‌های خانگی نیز عمدتا پلاستیکی است و از بدنه ضعیف‌تری برخوردار هستند.

۶- وزن دستگاه

مورد دیگری که جهت تفاوت این دو دستگاه می‌توان به آن اشاره کرد وزن دستگاه است. با طور کلی کارواش‌های صنعتی وزن بیشتری نسبت به کارواش‌های خانگی دارند.

مقایسه کارواش صنعتی و کارواش خانگی

همچنین ببینید: نحوه هواگیری کارواش شارژی

سخن پایانی

کارواش یک دستگاه مورد نیاز جهت شستشو و نظافت است که انواع مختلفی دارد. به طور کلی مکانیزم عمل هر دو دستگاه کارواش خانگی و صنعتی مشترک بوده ولی دارای عملکرد و ویژگی‌های متفاوتی هستند. در این مقاله در خصوص کارواش خانگی و صنعتی و کاربردهای آن توضیح مفصلی ارائه دادیم؛ همچنین به تفاوت‌های اصلی این دو دستگاه که در قطعات به کار رفته است اشاره کردیم. اکنون می‌توانید به راحتی با توجه به نوع کاربرد و ویژگی‌های هر دستگاه، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد؛ ممنون که تا انتهای این مقاله با عالمی تولز همراه بودید. عالمی تولز ارائه دهنده انواع کارواش با بهترین برندهای معتبر از جمله کارواش ادون، کارواش باس و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *