آشنایی با ابزار, مقالات

همه چیز درباره ذغال دریل

ذغال دریل چیست

انواع ذغال دریل

تمام ذغال های دریل از نظر ابعاد، شکل و ساختار تشکیل دهنده متفاوت هستند و به دو اساس تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است معمولاً در بیشتر دریل‌ها از ذغال صنعتی الکتریکی استفاده می‌کنند. این نوع ذغال در دریل نقش انتقال‌دهنده جریانات برق را دارد و اتصالی میان کالکتور و بالشتک ایجاد می‌کند. بعضی از مهم‌ترین نوع ذغال دریل شامل:

ذغال صنعتی الکتریکی:

همان‌طور که به آن اشاره شد ذغال دریل یک قطعه یا وسیله مصرفی می‌باشد که از آن در موتور ابزارآلات و تجهیزات برقی از جمله دریل استفاده می‌کنند. از ذغال صنعتی الکتریکی در ابزارآلات برقی خانگی و صنعتی استفاده می‌کنند. این نوع ذغال دلر معمولاً در ابزارهای برقی همچون: دریل، فرز، پولیش، مینی فرز، جاروبرقی و … استفاده می‌شود و در دستگاه‌های نام برده شده کاربرد بیشتری دارد. ساختار تشکیل دهنده ذغال صنعتی از کربن و گرافیت می‌باشد که برای ساخت آن به تخصص و دانش مخصوصی نیاز داریم. هنگام انتخاب و خرید ذغال صنعتی برای وسایل برقی شما بایستی به نکاتی همچون: سختی و استحکام، چگالی، مقاومت و … دقت داشته باشید. یک ذغال می‌تواند نقش مهمی در عملکرد یک ابزار برقی داشته باشد؛ زیرا اگر یک ذغال با کیفیت برای دستگاه تهیه نمایید می‌توانید عملکرد دستگاه را بهینه‌سازی کنید. همان‌طور که در بخش بالا گفته شد ذغال صنعتی و دیگر ذغال ها وظیفه انتقال جریان برق را دارند اما از لحاظ کاربرد و کارایی با یکدیگر متفاوت می‌باشند. عملکرد یک ذغال صنعتی و ذغال های دیگر بستگی به مواد تشکیل دهنده خود دارند؛ زیرا ذغال از یک نوع و به یک اندازه از مواد تشکیل نمی‌شوند.

ذغال برقی:

یکی از مواردی که ذغال دریل برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود ابزارآلات برقی می‌باشد. ذغال برقی در ابزارآلات برقی همچون دریل وظیفه دارد بین موتور و تجهیزات چرخشی اتصال برقرار کند. همچنین جریان برق را از موتور به سیستم چرخشی مکانیزم حرکت انتقال دهد. ذغال دریل برقی مانند دیگر ذغال ها یک قطعه مصرفی می‌باشد و از جنس کربن و گرافیت ساخته شده است. لازم به ذکر است درصد به کارگیری کربن گرافیت در این نوع ذغال بسیار بالا می‌باشد. ذغال دریل برقی دارای مزایای بسیاری می‌باشد. این نوع ذغال ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و قدرت بیشتری را به دستگاه می‌بخشد. یکی دیگر از مزایای این ذغال داشتن مقاومت بالا می‌باشد.

علائم تمام شدن زغال دریل

از مهم‌ترین معایب و مشکلات ذغال دریل تمام شدن آن می‌باشد. گاهی در برخی از دستگاه‌ها ذغال زودتر از وقت تعیین شده تمام می‌شود. دلایل تمام شدن سریع و غیر معمول ذغال ها شامل موارد مختلفی است. اولین دلیل تمام شدن ذغال خراب بودن آرمیچر یا همان کالکتور ذغال خور می‌باشد. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل تمام شدن ذغال ابزارآلات برقی استاندارد و مناسب نبودن ذغال است، یعنی ذغال انعطاف‌پذیر، نرم و یا سفت باشد. علائم تمام شدن ذغال دریل همیشه بعد از خراب شدن و یا کار نکردن دستگاه نمایان می‌شود.

زمان تعویض ذغال دریل

یکی از مهم‌ترین قطعات در ابزارآلات برقی، زغال می‌باشد. بعضی از ابزارهای برقی وجود دارند که بعد از تمام شدن زغال به طور خودکار هشدار می‌دهند؛ بنابراین زغال در نحوه عملکرد دستگاه‌های برقی نقش بسیار مهمی دارد. دستگاه‌هایی که دارای مزیت هشدار خودکار نیستند برای نشان دادن تمام شدن زغال علائم دیگری از خود نشان می‌دهند. برخی از مهم‌ترین علائمی که یک دستگاه نشان می‌دهد، شامل: فعال شدن فیوز، جرقه زدن و … می‌باشد. صاحب یک دستگاه برقی می‌بایست هرماه دستگاه خود را از لحاظ زغال بررسی کند تا مشکلی برای وسیله برقی پیش نیاید.

ذغال دریل

همچنین ببینید: علت خرابی باتری دریل شارژی

آیا دریل شارژی زغال دارد؟

خیر؛ دریل شارژی ذغال ندارد و نیروی خود را عمدتا از باتری تامین می کند. دریل های شارژی عمدتا از باتری های لیتیوم-یون و نیکل-کادمیم است. دریل های خانگی با موتورهای غیر براشلس دارای ذغال دریل هستند.

نحوه تعویض ذغال دریل

تعویض ذغال دریل برقی راحت است. راه و روش تعویض ذغال دریل به دو صورت انجام می‌شود: دسترسی آسان و جاگذاری در پوسته. نحوه نصب ذغال به صورت دسترسی آسان به این صورت است که بر روی دستگاه قسمتی وجود دارد که باز می‌شود. بعد از باز شدن قسمت مورد نظر شما باید ذغال را درون آن قرار دهید. در روش دوم که جاگذاری در پوسته می‌باشد کار سخت‌تر است و نیاز به تخصص دارد. در روش دوم شما باید نحوه باز کردن دستگاه و پیدا کردن کالکتور را بدانید تا بتوانید ذغال را به درستی تعویض نمایید.

خرید ذغال دریل

به دلیل مصرفی بودن ذغال دلر این قطعه می‌تواند به مدت نه چندان دور کارایی خود را از دست دهد؛ بنابراین شما بایستی در خرید این قطعه دقت بسیار بالایی داشته باشید تا بتوانید قطعه مناسبی را خریداری کنید. هنگام خرید این قطعه شما باید به استاندارد یا مناسب بودن و متریال کربن آن توجه بالایی داشته باشید. در بازار انواع مختلفی از ذغال دریل عرضه می‌شود؛ اما در بین این ذغال ها تنها ذغالی مناسب است که دارای درصد خالص‌تری از کربن گرافیت باشد. به شما پیشنهاد می‌شود که برای خرید انواع ذغال دریل از برند و شرکت‌های معتبر استفاده نمایید؛ زیرا با استفاده از یک ذغال با کیفیت می‌توانید عملکرد دستگاه خود را بیشتر کنید.

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. شما عزیزان می توانید برای مشاهده و خرید انواع محصولات برند به فروشگاه ابزار آلات عالمی مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *