آموزش کار, مقالات

معرفی اجزای تشکیل دهنده دریل شارژی

اجزای دریل شارژی

معرفی قطعات دریل شارژی

دریل‌ شارژی یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین ابزارآلات ساختمانی و صنعتی است. نکته جالبی که درمورد این ابزار شارژی مطرح است، سابقه طولانی آن در تاریخ بشر است. در سال‌های پیشین مدل‌های قدیمی‌تر و اولیه‌ این محصول مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پس بهتر است قبل از بررسی دریل شارژی و اجزای تشکیل دهنده آن، نگاهی به پیشینه این محصول بیاندازیم تا با سیر تحول و تغییر آن و همچنین کاربردهای این محصول بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه استفاده از ابزار دریل

انسان مزایای استفاده از ابزارهای چرخشی مانند دریل را در حدود 35000 سال قبل از میلاد آموخت. یک مثال ساده‌ از این کارها، چرخاندن یک سنگ نوک تیز بین کف دست‌ها برای ایجاد سوراخ در ماده دیگری مثل چوب است. این کاربردها در زندگی انسان منجر به توسعه دریل دستی شد.
بسیاری از تمدن های باستانی در سراسر جهان، به ویژه مایاها، از ابزارآلاتی مشابه دریل استفاده می کردند. در دوره پارینه سنگی، اولین محصولات سوراخ شده، مانند استخوان، عاج، صدف و شاخ تولید شد.
مته‌های کمانی (دریل‌های تسمه‌ای) اولین مته‌های ماشینی بودند که حرکت رفت و برگشت را به حرکت دایره‌ای تبدیل می‌کردند. قدمت استفاده از این مته به حدود 10000 سال پیش باز می‌گردد. بستن یک طناب به دور یک چوب و سپس اتصال انتهای رشته به انتهای یک چوب دیگر (یک کمان)، به کاربر اجازه می‌دهد تا سریع‌تر و کارآمدتر سوراخ را در جسم مورد نظر ایجاد کند. مته‌های کمان در چوب سازی، سنگ تراشی و دندانپزشکی باستانی استفاده می‌شده و عمدتاً برای مشتعل کردن آتش به کار می‌رفتند.

دریل شارژی طوسی

همچنین ببینید: دریل شارژی گریتک

نحوه عملکرد دریل شارژی

امروزه دریل، به عنوان یک ابزار شارژی کارآمد در اکثر منازل و کارگاه‌ها وجود دارد. البته هنوز هم مدل‌های سیمی این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بخش اعظمی از آنها در سراسر دنیا جای خود را به مدل‌های شارژی داده‌اند. گرچه ممکن است کار با دریل برای افراد با تجربه بسیار ساده به نظر برسد، اما همچنان بسیاری از افراد به طور کامل، کار با این ابزار مفید را بلد نیستند.
در گام اول باید متناسب با شرایط و جنس سطح و همچنین نوع و اندازه سوراخی که می‌خواهید ایجاد کنید، مته مناسب را به سر دریل(سه نظام) متصل کنید. شما با فشار دادن ماشه‌ای که روی دسته ابزار قرار دارد، می‌توانید دریل شارژی خود را به راه بیاندازید. پس از فشار دادن ماشه، سه نظام، گیره‌ای که مته را در جای خود نگه می‌دارد، می‌چرخد. با افزایش فشار روی ماشه، سرعت چرخش دریل نیز افزایش می‌یابد. با توجه به چرخش ابزار در جهت عقربه های ساعت، شما قادر هستید یک پیچ را در ناحیه مورد نظر وارد کنید.

 در قسمت بالایی دریل شارژی دکمه‌ای تعبیه شده که به کمک آن می‌توانید گشتاور و سرعت را تنظیم کنید. استفاده از گشتاور کمتر برای وارد کردن و بستن پیچ‌ها و یا ایجاد سوراخ در سطوح نرم توصیه می‌شود. سعی کنید در حین انجام کار و فرآیند سوراخکاری، سرعت چرخش ابزار را در حالت متوسط حفظ کنید. توجه داشته باشید که هرگز فشار زیادی وارد نکنید تا مته سریعتر کار کند، زیرا این کار منجر به شکستن مته یا خرابی در ناحیه سوراخ می‌شود.

دریل شارژی چگونه کار می کند؟

این ابزار شارژی برای انجام کار از یک باتری واقع در زیر دسته خود بهره می‌برد. به این وسیله دریل، نیروی چرخش لازم برای حرکت سه نظام را فراهم می‌کند. ماشه ابزار، سرعت را کنترل می‌کند و شما می‌توانید سرعت خود را با میزان فشار روی ماشه تنظیم کنید. همچنین در این ابزارها یک موتور الکتریکی (الکتروموتور) قرار داده شده است. وظیفه این موتور، تبدیل نیروی الکتریکی باتری به انرژی لازم جهت چرخیدن سه نظام و مته ابزار می‌باشد. برخی از دریل‌های شارژی دارای گیربکس‌هایی هستند که به کمک آن می‌توان دنده‌های ابزار را به صورت تخصصی تعویض کرد، که در صورت نیاز به سوراخ کردن مواد سخت تر، بسیار مفید واقع می‌شود.

دریل شارژی قرمز

 

همچنین ببینید: دریل شارژی باس

چه موقع می توان از دریل شارژی استفاده کرد؟

هر زمان که نیاز به سوراخ کردن در یک سطح یا ورود و سفت کردن یک پیچ داشته باشید، می‌توانید از دریل شارژی خود استفاده کنید. شما حتی می‌توانید از این ابزار جهت مخلوط کردن رنگ‌ها بهره ببرید. این قابلیت دریل‌ها مخصوصاً برای مواقعی که برق در دسترس نیست، بسیار کارآمد است.

معرفی اجزای تشکیل دهنده دریل شارژی

دریل شارژی، ابزاری است که برای استفاده از آن، در کنار سادگی و سهولت استفاده، باید شناخت و یک آگاهی نسبی در مورد این محصول کسب کنیم. به همین منظور ما در این مقاله به معرفی اجزای تشکیل‌ دهنده دریل شارژی می‌پردازیم تا سطح آشنایی شما عزیزان با این محصول بیشتر شود. با ما در ادامه همراه باشید.

 دریل شارژی نارنجی

همچنین ببینید: دریل شارژی آپ اسپریت

منبع تغذیه

اکثر دریل‌هایی که با آنها برخورد می‌کنید یا از نوع  سیمدار  (AC) و یا بی‌سیم (DC) هستند. دریل‌های سیمی به دلیل همیشگی بودن منبع تغذیه (برق شهری) به میزان دلخواه شما کار می‌کند. در حالی که مدل های بی‌سیم پس از مدتی استفاده، نیاز به شارژ مجدد دارند.

انواع دریل شارژی

مدل 4 ولت یا 8 ولت که معمولاً برای فعالیت‌های سبک و ایجاد سوراخ در مواد ظریف به کار می‌رود. (اکثر دریل‌هایی که برای مصارف خانگی استفاده می‌شوند از این نوع هستند)

مدل 12 ولت سبک و کم وزن، این دریل‌ها می‌توانند تا حدود 80 درصد از کارهایی که مدل‌های حرفه‌ای قادر به آن هستند را انجام دهند. ( این محصول، پرطرفدارترین نوع در مدل‌های مختلف دریل شارژی است و همچنین برای مصارف خانگی کاربرد دارد.)

دریل شارژی 18 ولت / 20 ولت / 24 ولت – این مدل‌ها می‌توانند به صورت فشرده و با وزن کم یا سنگین باشند. در اصطلاح به این ابزارها، به دلیل توان و موارد استفاده بالا، دریل حرفه‌ای یا صنعتی می‌گویند.

مدل‌های 36 ولت / 40 ولت / 60 ولت / 80 ولت – شما اغلب تعداد زیادی از این نوع دریل‌ را نخواهید دید، زیرا این مدل‌ها دارای قیمت بالایی هستند و معمولاً برای موارد خاص و فعالیت‌های عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قدرت بیشتری نسبت به مدل‌های 18 ولت و … داشته باشند. همچنین این مدل دریل‌ها در ولتاژهای بالا نیز کاربرد داشته و به مشکل نمی‌خورند.

اجزای دریل شارژی

  • موتور
  • ماشه
  • سه نظام
  • چراغ LED
  • تراز عمق سنج
  • دستگیره نگهدارنده
  • باتری یا منبع تغذیه
  • کلید روشن و خاموش
  • دکمه تغییر جهت چرخش
  • سوییچ انتخاب دنده و کنترل گشتاور

باتری دریل شارژی (Battery)

یکی از قطعات تشکیل دهنده دریل منبع تغذیه آن است که در دریل‌های شارژی باتری و در دریل‌های برقی سیم‌هایی که به برق شهری متصل می‌شوند. دنیای بی سیم و روند پیشرفت تکنولوژی به تدریج باتری‌های نیکل- فلز هیدرید (NiMH) و هم باتری‌های نیکل-کادمیم (NiCad) را در ابزارهای برقی منسوخ کرده است. البته ممکن است هنوز تعدادی باتری نیکل-کادمیم را در قفسه‌ها و دریل‌ها ببینید؛ اما دیگر استفاده از این نوع باتری‌ها توصیه نمی‌شود. فناوری باتری لیتیوم یون به دریل‌ها امکان دسترسی به قدرت بیشتر و زمان کار طولانی‌تر را می‌دهد. این باتری‌ها دارای چگالی و توان بالاتری هستند. بنابراین هم فضای کمتری را اشغال و هم نیروی بیشتری را ایجاد می‌کنند.

درایورهای دریل شارژی توسط یک باتری (قابل شارژ مجدد) تغذیه می‌شوند و باید ابزار دریل همراه با یک شارژر باشد. در اکثر مدل‌ها، باتری قابل جدا شدن است و هنگامی که زمان شارژ مجدد فرا می‌رسد، می‌توان آن را از ابزار جدا کرد.

ولتاژ باتری دریل های شارژی متغیر است و معمولا بین 8 تا 14 ولت می باشند. باتری دریل های شارژی به شارژ مجدد نیاز دارند. به همین دلیل ممکن است در هنگام کار باتری آن تمام شود و مجبور شوید کار خود را متوقف کنید تا باتری دوباره شارژ شود. توصیه می شود یک باتری یدک با همان ولتاژ داشته باشید تا نیاز نباشد کار خود را به تاخیر بیندازید. اگر از دریل برقی استفاده می کنید دیگر این دغدغه را ندارید که چه زمانی باتری دستگاه تمام می شود.

موتور دریل شارژی (motor)

در همه‌ی ابزارهای برقی موتور یکی از مهم‌ترین و گران‌ترین قطعات موجود در آن‌ها است. در موتورهای گیربکس امکان کنترل سرعت، جهت چرخش و تنظیم گشتاور وجود دارد؛ درحالیکه که در موتورهای معمولی چنین امکاناتی وجود ندارد. تمام قسمت‌های دریل شارژی به موتور بستگی دارد تا فرآیند را انجام دهند. این محصولات در دو نوع اصلی وجود دارند: اول موتورهای براش و بدون جاروبک، دوم موتورهای براشلس که هزینه بیشتری برای ساخت دارند، اما عمر طولانی‌تر، قدرت بیشتر و زمان کار طولانی‌تری به شما می‌دهند. دلیل هزینه بیشتر آن‌ها به نحوه عملکرد آن‌ها مربوط می‌شود.  الکتروموتورها در داخل بدنه دریل شارژی قرار می‌گیرند. این موتورها برای انجام کار و چرخاندن سه نظام ابزار، از باتری قابل شارژ تغذیه می‌شوند. موتور انرژی الکتریکی که باتری تولید می‌کند را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و چرخش لازم برای چرخاندن چاک (سه نظام) را ایجاد می‌کند.

ماشه دریل (Speed control trigger)

این قسمت از دریل شامل قطعات الکترونیکی پیچیده است. علاوه بر مدل‌های 4 ولت و 8 ولت، بیشتر دریل‌های بی سیم دارای یک ماشه سرعت متغیر هستند. این به سادگی به این معنی است که با کشیدن آن، سرعت و قدرت بیشتری به شما می دهد.

با فشردن انگشت بر روی ماشه، سه نظام دریل شارژی شروع به چرخش می‌کند. شما هر مقدار که انگشت خود را بیشتر بر روی این ماشه فشار دهید، سه نظام با سرعت بالاتری می‌چرخد. سرانجام در هر زمان که بخواهید برای کاهش سرعت یا توقف، به سادگی ماشه دریل را رها کنید.

دستگیره دریل شارژی (Grip)

پایه دریل شارژی و قسمت انتهایی آن که سایر بخش‌ها به آن متصل شده و محل جایگیری دست کاربر هنگام انجام عملیات است. برخی از مته ها دارای یک دستگیره از جنس نوار لاستیکی هستند، برخی دیگر فقط دارای خطوطی در سطح پلاستیکی بدنه خود می‌باشند. یک دسته لاستیکی بافت دار، چسبندگی بیشتری را در شرایط مرطوب به ارمغان می‌آورد و باعث می شود کسی که با دریل کار می‌کند، بتواند این ابزار را برای مدت طولانی در دست خود نگه دارد.

دریل شارژی زرد

همچنین ببینید: دریل شارژی ادون

دکمه تغییر جهت چرخش (Forward/Reverse Button)

همانطور که از نامش پیداست، این دکمه به شما امکان می‌دهد جهت چرخاندن دریل شارژی را به طور متناوب تغییر دهید. حرکت ساعتگرد مته در دریل برای راندن در پیچ ها و سوراخ کاری استفاده می‌شود، در حالی که از عقب برای برداشتن پیچ‌ها و بیرون کشیدن مته‌ها استفاده می‌شود. این دکمه معمولاً درست بالای ماشه قرار دارد، بنابراین می‌توانید به راحتی با استفاده از انگشت دست آن را لمس کنید. این کلید در اصل آیتمی است که به شما امکان می‌دهد سه نظام را از جلو (چرخش در جهت عقربه های ساعت) به معکوس (در خلاف جهت عقربه های ساعت) تغییر دهید. در بین این دو حالت سوئیچی بر روی دکمه تغییر قرار گرفته تا حالت انتخابی را تثبیت و در اصطلاح قفل کند.

سوئیچ انتخاب دنده و کنترل گشتاور دریل شارژی  (Gear selector switch)

منظور از گشتاور همان نیروی چرخشی دریل است. اکثر دریل‌های شارژی دارای کنترل گشتاور هستند که به شما امکان می‌دهد این نیروی چرخشی را تنظیم کنید. میزان گشتاور مورد نیاز شما متناسب با حجم فرآیند تعیین می‌شود مثل قطر سوراخی که می‌خواهید دریل کنید و جنس ماده سطحی که با آن کار می‌کنید.
اگر دریل شارژی شما توانایی تعویض دنده را داشته باشد، پس می‌توانید سوئیچ تغییر آن را در قسمت بالایی ابزار پیدا کنید. رابطه بین سرعت و گشتاور در این ابزارها معکوس است. یعنی در سرعت بالا، گشتاور کمتری دارید. پس در نتیجه بیشترین گشتاور در حداقل سرعت بدست می‌آید. اکثر این ابزارها با گیربکس دو سرعته عرضه می‌شوند، اما برخی دیگر دارای جعبه دنده هستند.
برخی از دریل‌ها حتی دارای کنترل‌های کاملاً الکترونیکی هستند که معمولاً این بخش در بالای باتری قرار می‌گیرد. برخی دیگر با گزینه‌ای برای اتصال به تلفن هوشمند یا رایانه خود از طریق بلوتوث برای سفارشی سازی ابزار، امکانات بیشتری را به مشتریان و کاربران این ابزار ارائه می‌دهند.

دریل برقی

همچنین ببینید: دریل شارژی ویوارکس

سه نظام دریل (chuck)

در حالی که هنوز تعداد زیادی از سه نظام‌های قدیمی از نوع کلیددار (کلید خور) در دریل‌های قدیمی‌تر و یا بزرگتر به کار می‌روند، اکثر این محصولات در نوع جدید (بدون کلید) به بازار عرضه می‌شوند. برای وصل کردن این قطعه به دریل شارژی کافیست، به سادگی آن را در قسمت جلویی (نوک) ابزار و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. همانطور که گفتیم این اقدام باعث بسته شدن سه نظام می‌شود، در حالی که چرخاندن آن در جهت عقربه‌های ساعت باعث باز شدن آن می‌شود. در قسمت داخلی این قطعه، شاخک های فلزی (معمولاً سه عدد) وجود دارند که محل قرارگیری مته‌های مختلف می‌باشد. اندازه و فاصله این شاخک‌ها باهم متغیر بوده و شما بر اساس قطر مته‌ای که به کار می‌برید، می‌توانید این ابعاد را تغییر دهید.

سه نظام های بدون کلید عملکرد بهتری را نسبت به نوع کلید خور دارند. زمانی که شما فاصله این شاخک‌ها را کم می‌کنید تا مته در جای خود فیکس شود، صدایی می‌شنوید که نشان می‌دهد سه نظام چند کلیک بیشتر سفت می‌شود تا مته را کاملاً در جای خود محکم کند. تعویض سه نظام دریل کار راحتی است و سریع انجام می‌شود. این کار نیاز به هیچگونه آچار و ابزار دیگری ندارد. کافی است با استفاده از قسمت چرخشی نگهدارنده مته را باز کنید و مته را در داخل آن قرار دهید. پس از قرار دادن مته در آن مجددا در جهت عکس بچرخانید و مته را محکم در نگهدارنده قرار دهید.

چراغ LED دریل شارژی (LED light)

چراغ ال ای دی موجود در دریل شارژی یک ویژگی منحصر به فردی است که اکثر دریل شارژی‌های امروزی این قابلیت را دارند. کلمه LED مخفف دیود مولد نور (Light Emitted Diod) است. ال ای دی‌هایی که در دریل شارژی‌ها بکار می روند به رنگ سفید و زرد هستند.

ممکن است که برایتان پیش بیاید در هنگام کار با دریل شارژی یا پیچ گوشتی شارژی به نور و دقت بیشتری برای سوراخکاری یا بستن پیچ‌ها نیاز داشته باشید تا بتوانید تمرکزتان را افزایش دهید. یا ممکن است در محیطی کار کنید که کم نور بوده و به نور بیشتری نیاز داشته باشید. تولیدکنندگان برای حل مشکل پیش آمده، دریل شارژی‌های شرکت خود را به لامپ‌های led مجهز کردند. این چراغ‌ها مصرف بسیار کمی دارند اما نور خوبی ایجاد می کنند؛ بنابراین امکان کار در شب و محیط‌های کم نور مانند داخل کابینت و کمد فراهم شد تا بازدهی کار افزایش پیدا کند.

محل قرارگیری چراغ LED دریل شارژی

محل قرارگیری و تعداد لامپ‌ها در دریل شارژی‌ها مختلف است و به نوع آن‌ها بستگی دارد. چراغ LED می تواند در زیر سه نظام، بالا یا برروی سه نظام قرار گیرد و زمانی که ماشه دریل کشیده می‌شود باید به طور خودکار روشن شود. برخی از دریل شارژی‌ها دارای چندین چراغ ال ای دی هستند که در اطراف سه نظام قرار می‌گیرند. در کل همه‌ی لامپ‌های LED جلوی دستگاه قرار می‌گیرند تا نور کافی برای انجام عملیات را فراهم کنند.

مزایای چراغ LED

  • ایمنی بالا
  • طول عمر زیاد
  • قابلیت تنظیم شدت نور
  • صرفه جویی در مصرف انرژی

دکمه های روی دریل شارژی

  • دکمه پاور: یکی از دکمه های موجود روی دریل شارژی، دکمه پاور است. این کلید جهت روشن و خاموش کردن در تمامی دریل شارژی ها مورد استفاده قرار می گیرد. برروی کلید پاور برخی از دریل شارژی ها مجهز به کلید ضد گرد و غبار است که باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود.
  • دکمه چکشی: نوع دیگر حالت کلید چکشی است که جابه جایی بین حالت چکشی و معمولی دریل رخ می دهد.
  • دکمه دیمر: دکمه بعدی، کلید دیمر است که برای تنظیم سرعت در برخی از دریل ها قرار داد.
  • دکمه چپ گرد و راست گرد: این کلید دارای دو حالت جلو و عقب می باشد که با استفاده از آن جهت شفت تغییر می کند. با استفاده از این قابلیت می توانید از دریل ها به عنوان پیچ گوشتی استفاده کنید.
جمع بندی

ممنون که تا انتهای این مقاله با عالمی تولز همراه بودید. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع بوده باشد. ما سعی کردیم در این مقاله تمامی اجزای دریل شارژی همراه توضیحات کامل هر قطعه را برایتان توضیح دهیم. با دانستن این اطلاعات می توانید برای خرید دریل مجهز اقدام نمایید. اگر هر سوال و اطلاعات دیگری درمورد دریل شارژی دارید، در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

1 دیدگاه در “معرفی اجزای تشکیل دهنده دریل شارژی

  1. کورش گفت:

    مرسی
    بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *