آموزش کار, مقالات

دلیل داغ نشدن اتو لوله کشی

دلیل داغ نشدن اتو لوله کشی

چرا اتو لوله کشی کار نمی کند؟

تمامی ابزار برقی که استفاده می کنیم ممکن است روزی دچار نقص فنی شوند. این مشکلات می تواند به دلیل ضربه به دستگاه، استهلاک، استفاده نادرست و عدم اطلاع از نحوه استفاده از دستگاه برقی باشد که سبب کاهش میزان بازدهی می شود.

اتو لوله کشی که با نام دیگر دستگاه جوش لوله یا اتو لوله سبز شناخته می شود برای انواع لوله سبز و پلی اتیلن کاربرد دارد و با ایجاد حرارت و ذوب، عملیات اتصال را انجام می دهد. اگر اتو لوله شما به اندازه کافی داغ نمی شود می تواند به دلایل مختلفی این اتفاق رخ دهد. یکی از دلایل می تواند مشکل الکتریکی باشد که یک قطعه سوخته است و یا به یک قطعه نیاز به تعمیر داشته باشد. رایج ترین دلیلی که باعث می شود که اتوکشی موفقی نداشته باشید این است که فرآیند اتوکشی به درستی انجام نشود.

با توجه به اتو لوله کشی که استفاده می کنید، نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید که بتوانید تشخیص دهید یک قطعه را تعویض کنید یا کل دستگاه را! چندین دلیل وجود دارد که دستگاه اتو شما به مشکل خورده است و باید عیب یابی شود. در ادامه دلایلی که اتولوله شما به درستی داغ نمی شود را ذکر می کنیم.

7 دلیل برای اینکه اتو لوله شما به درستی کار نمی کند:

1. دستگاه اتو لوله کشی به اندازه کافی داغ نیست

اگر دستگاهی که از آن استفاده می کنید به اندازه کافی داغ نباشد، کار شما به درستی پیش نمی رود و آنطور که باید فرآیند ذوب کاری انجام نمی شود. قبل از شروع کار حتما دستگاه خود را روشن کنید تا کاملا گرم شود. البته توجه داشته باشید نباید در مدت طولانی دستگاه را که روشن کردید رها کنید.

بهترین درجه حرارت برای اتو لوله‌کشی

درجه حرارت دستگاه اتو لوله بین 200 تا 300 درجه سانتی گراد است. بهترین دما برای اتوکشی لوله بین 250 تا 260 درجه سانتی گراد است. البته این را در نظر داشته باشید سایز و قطر لوله ها نیز تاثیر مستقیمی در میزان ذوب شدن دارند. طبیعی است که اگر سایز و قطر لوله بیشتر باشد، حرارت دستگاه باید افزایش یابد. زمان مورد نیاز برای آنکه اتو لوله به درجه حرارت مورد نیاز برسد، بین 5 تا 12 ثانیه است. در هنگام کار با آن دقت لازم را به عمل آورید تا خدایی نکرده دچار سوختگی و اتفاقات دیگر نشوید. توجه داشته باشید که ترموستات دستگاه به درستی عمل کند؛ زیرا در صورت عمل نکردن درست، برق اتولوله یکسره شده و المنت دستگاه در اثر داغ شدن بیش از حد امکان دارد ذوب شود.

2. فرسودگی ترموستات

ترموستات یکی از مهم ترین و پر مصرف ترین قطعات موجود در اتو لوله کشی است. وظیفه این قطعه کنترل دما است. این قطعه پس از مدتی دچار فرسودگی می شود. نشانه های مهم خراب بودن ترموستات می توان به نرسیدن دستگاه اتو به دمای مورد نیاز برای ذوب یا بیش از اندازه گرم شدن آن اشاره نمود. خرابی این قطعه می تواند به سایر قسمت ها آسیب وارد کند و حتی باعث ذوب شدن راکت دستگاه شود.

3. اتولوله به یک المنت جدید نیاز دارد

رایج ترین دلیلی که اتولوله شما به درستی گرم نمی شود این است که باید المنت گرمایش را تعویض کنید. المنت های گرمایشی در دستگاه اتولوله شما از سیم های مقاومتی ساخته شده است که به دور یک قرقره فلزی می پیچد. اگر المنت حرارتی از کار بیوفتد، آهن موجود نمی تواند گرما تولید کند؛ بنابراین دستگاه گرما تولید نمی کند. اگر این مشکل درمورد دستگاه شما وجود دارد، آن را بررسی کنید. هنگامی که این اتفاق رخ داده است، آن را به مراکز تعمیر برده و تعمیر کنید.

اگر از یک اتو لوله ارزان قیمت و معمولی استفاده می کنید و به چنین مشکلی برخورد کردید، باید اشاره کرد که بعید است اتولوله شما تعمیر شود. فروشگاه ابزار آلات عالمی اتو لوله با بهترین کیفیت را در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

4. پریز برق خراب است

اگر مدار الکتریکی دستگاه از کار بیوفتد، اتو لوله به درستی کار نمی کند. همچنین اگر سیم برق یا اتصال آن قطع شود، اتو لوله کشی شما گرما تولید نمی کند. این می تواند منجر به اتصال نادرست و معیوب شود و از کار بیوفتد.

برای اینکه بدانید این مشکل وجود دارد یا خیر، مطمئن شوید خروجی دو شاخه دستگاه شما کار می کند. اگر پریز مشکلی نداشت و سیمی قطع نشده بود، باید المنت گرمایش را تعویض کنید. ولی اگر پریز دچار مشکل بود، باید از پریز دیگری استفاده کنید.

5. وجود حفره هوا در صفحه راکت آهنی

اگر صفحه راکت اتو لوله از بدنه فاصله داشته باشد، می تواند یک حفره ی هوا داخل اتو ایجاد کند. این قضیه می تواند باعث کاهش انتقال حرارت شود و برعکس، می توانید اتو را به حدی داغ کند تا از کار بیوفتد.

6. لقمه ها آسیب دیده و یا اکسید شده اند

ممکن است اتولوله کشی شما گرما را به درستی انتقال ندهد زیرا لقمه ها دیگر برای این کار مناسب نیستند. اگر آن ها دارای ترک یا سوراخی باشند، باید تعویض شوند. البته امکان دارد لقمه ها مقداری گرما تولید کنند و فقط کمی جرم گرفته باشند. با حذف آلاینده ها و جرم ها می توانید دوباره از آن ها استفاده کنید. همچنین در داخل راکت را به خوبی نگاه کنید و مطمئن شوید هیچگونه مشکل و آسیبی قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد.

7. از اتو لوله با کیفیت استفاده نکردید

نه تنها باید یک اتو لوله استاندارد و با کیفیت استفاده کنید؛ بلکه دستگاهی انجام کنید که مناسب کارتان باشد. ما در این جا اتو لوله باس و اتو لوله آپ اسپریت را پیشنهاد می کنیم که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با داشتن طراحی و خوش دست بودن، مناسب انواع جوش و اتصال لوله های پلاستیکی و PVC هستند. مناسب برای مصارف خانگی و نیمه صنعتی می باشند.

عکس اتو لوله

همچنین ببینید: معرفی انواع روش های جوش کاری

چه زمانی اتو لوله کشی جدید نیاز دارید؟

  1. یک دستگاه اتو لوله بی کیفیت و ارزان خریداری کردید.
  2. المنت گرمایشی دستگاه کار نمی کند.
  3. راکت اتو لوله دچار ترک یا شکستگی شده است.
  4. دستگاه دائما به تعمیر نیاز دارد.
  5. اتصالات اتو لوله دارای مشکل است.

تعمیر اتو لوله کشی

اتولوله کشی همیشه به سرعت گرم می شود. با این حال اگر به درستی داغ نمی شود یا فرآیند اتوکشی به درستی انجام نمی شود، مشکلی وجود دارد و باید عیب یابی شود. تعمیر دستگاه اتو لوله بیشتر به دلیل خرابی لقمه ها، المنت و ترموستات آن می باشد که می توان با تعویض قطعات خراب دوباره یک دستگاه سالم داشته باشید. برای خرید قطعات مورد نیاز از فروشگاه ها و مراکز معتبر خرید نمایید.

تعمیر ترموستات اتو لوله کشی

برای انجام تعمیرات اتو لوله کشی مهم ترین کار این است که در ابتدا اتو لوله را از برق کشید. نکته دیگر آن است که ترموستات جدیدی که می خواهید تهیه کنید، حتما مطابق با نوع اتو لوله شما باشد.

ابزارهای مورد نیاز تعمیر ترموستات اتولوله
  • انبر دست
  • سیم چین
  • پیچ گوشتی
  • نوار عایق
  • ترموستات جدید

مراحل تعمیر ترموستات دستگاه اتو لوله

  • بدنه دستگاه را باز کنید: با استفاده از یک پیچ گوشتی، پیچ های موجود در بدنه دستگاه را باز کنید.
  • جدا کردن سیم: با استفاده از یک سیم چین، سیم هایی که به ترموستات متصل هستند را از آن جدا نمایید.
  • برداشتن ترموستات قدیمی: ترموستات قدیمی را از داخل اتو لوله خارج کنید.
  • قرار دادن ترموستات جدید: ترموستات جدید را در جایگاه مناسب خود قرار دهید و سیم ها را به آن متصل کنید.
  • بدنه را مجددا متصل کنید: بدنه دستگاه اتو لوله را همراه پیچ هایی که باز کرده بودید، با استفاده از پیچ گوشتی ببندید.
  • تست نمودن اتو لوله: دستگاه را به برق متصل کنید و از روشن شدن کامل آن اطمینان حاصل فرمایید. مطمئن شوید ترموستات به درستی کار می کند و به دمای دلخواه رسیده است.

نکته: طریقه قرار گرفتن سیم ها را یادداشت نمایید تا جایگاهشان را فراموش نکنید و به درستی متصل کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمامی مشکلاتی که برای یک دستگاه اتو لوله پیش می آید را در اختیار شما قرار دهیم. با رعایت نکات ایمنی می توانید در طولانی مدت از دستگاه جوش لوله خود استفاده کنید. نحوه استفاده از این ابزار برقی برای لوله سبز و لوله پروپیلن متفاوت است. مهم ترین نکته انتخاب لقمه مناسب برای اتصال لوله ها به یکدیگر است که باید رعایت شود. همچنین به سایر نکاتی که گفته شد توجه کنید تا دستگاه خود را در طولانی مدت نگهداری کنید. در صورت بروز هرگونه سؤال و مشکل برای ما کامنت بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *